Home / Luchthavens / Schiphol: geef passagiers zelf de optie om op SAF te vliegen

Schiphol: geef passagiers zelf de optie om op SAF te vliegen

Schiphol: geef passagiers zelf de optie om op SAF te vliegen

De Schiphol Group heeft op de klimaattop in Glasgow gepleit voor meer inzet van SAF en wil bedrijven zowel als passagiers zelf de optie geven duurzame brandstof te kiezen voor hun vluchten.

De 26ste UN Climate Change Conference loopt vrijdag na twee weken af. De CEO van Schiphol, Dick Benschop, nam er deze week deel aan de sessie van Sustainable Aviation Fuel Ambassadors, georganiseerd door het World Economic Forum en de Britse overheid. De topman zei daarin onder meer: “De productie en het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen moeten worden aangejaagd. Samenwerking tussen overheden, luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, vliegtuigbouwers en brandstofproducenten is essentieel.”

Benschop wil ‘het dilemma’ rond duurzaam vliegen oplossen: “Het is zaak zo snel mogelijk bedrijven en passagiers de mogelijkheid te bieden om, deels, op duurzame brandstof te vliegen. We gaan bewegen van compensatie van CO2-uitstoot naar echt duurzaam vliegen. Dat is de nieuwe ontwikkeling. Mijn hoop is dat de markt meer gaat doen dan de regels vragen.”

Dick Benschop is verder toegetreden toe tot het nieuw opgerichte bestuur van het Mission Possible Partnership, dat samenwerkt om enkele van ‘s werelds meest CO2-intensieve sectoren te transformeren. In het partnerschap zitten ook topmensen van multinationals in de zware industrie.

Havengelden
Schiphol kondigde vorige maand aan dat de havengelden de komende drie jaar (vanaf voorjaar 2022) met 37 procent zullen stijgen en koppelde dit aan klimaatdoelen. De luchthaven benadrukt nu in een verklaring dat in de nieuwe tarieven een stimulans komt voor het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof. “Luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol biobrandstof of synthetische brandstof tanken, ontvangen respectievelijk 500 euro en 1000 euro per ton duurzame brandstof. Vooralsnog kan deze bijdrage in drie jaar oplopen tot 15 miljoen euro,” aldus de luchthaven.

Airlines zelf vinden de voorgestelde verhoging evenwel buiten proportie. KLM, de grootste klant van Schiphol, heeft haar ‘onaanvaardbaar’ erover uitgesproken en het bedrijf heeft daarom de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om een uitspraak gevraagd.

Beeld © Schiphol

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren volgens de GGD ten minste 15 mensen besmet met corona, een aantal dat kan oplopen naar 85, omdat nog niet…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…