Home / Luchthavens / Schiphol: geef passagiers zelf de optie om op SAF te vliegen

Schiphol: geef passagiers zelf de optie om op SAF te vliegen

Schiphol: geef passagiers zelf de optie om op SAF te vliegen

De Schiphol Group heeft op de klimaattop in Glasgow gepleit voor meer inzet van SAF en wil bedrijven zowel als passagiers zelf de optie geven duurzame brandstof te kiezen voor hun vluchten.

De 26ste UN Climate Change Conference loopt vrijdag na twee weken af. De CEO van Schiphol, Dick Benschop, nam er deze week deel aan de sessie van Sustainable Aviation Fuel Ambassadors, georganiseerd door het World Economic Forum en de Britse overheid. De topman zei daarin onder meer: “De productie en het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen moeten worden aangejaagd. Samenwerking tussen overheden, luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, vliegtuigbouwers en brandstofproducenten is essentieel.”

Benschop wil ‘het dilemma’ rond duurzaam vliegen oplossen: “Het is zaak zo snel mogelijk bedrijven en passagiers de mogelijkheid te bieden om, deels, op duurzame brandstof te vliegen. We gaan bewegen van compensatie van CO2-uitstoot naar echt duurzaam vliegen. Dat is de nieuwe ontwikkeling. Mijn hoop is dat de markt meer gaat doen dan de regels vragen.”

Dick Benschop is verder toegetreden toe tot het nieuw opgerichte bestuur van het Mission Possible Partnership, dat samenwerkt om enkele van ‘s werelds meest CO2-intensieve sectoren te transformeren. In het partnerschap zitten ook topmensen van multinationals in de zware industrie.

Havengelden
Schiphol kondigde vorige maand aan dat de havengelden de komende drie jaar (vanaf voorjaar 2022) met 37 procent zullen stijgen en koppelde dit aan klimaatdoelen. De luchthaven benadrukt nu in een verklaring dat in de nieuwe tarieven een stimulans komt voor het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof. “Luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol biobrandstof of synthetische brandstof tanken, ontvangen respectievelijk 500 euro en 1000 euro per ton duurzame brandstof. Vooralsnog kan deze bijdrage in drie jaar oplopen tot 15 miljoen euro,” aldus de luchthaven.

Airlines zelf vinden de voorgestelde verhoging evenwel buiten proportie. KLM, de grootste klant van Schiphol, heeft haar ‘onaanvaardbaar’ erover uitgesproken en het bedrijf heeft daarom de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om een uitspraak gevraagd.

Beeld © Schiphol

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….