Home / Luchthavens / Schiphol en KLM testen boarden zonder papieren

Schiphol en KLM testen boarden zonder papieren

Schiphol en KLM testen boarden zonder papieren

Schiphol is met KLM een proef begonnen om ‘biometrisch’ te boarden. Een woordvoerster van de luchthaven zegt tegen Zakenreis dat de test op de non-Schengen gate F6 plaatsheeft.

Passagiers kunnen zich in het wachtgebied vrijwillig registreren bij een speciale kiosk, waarbij paspoort, de instapkaart en het gezicht van de passagier worden gescand. Het geldt alleen voor vluchten van KLM op F6.

Na registratie kunnen de reizigers ‘snel en eenvoudig’ aan boord van het vliegtuig via een apart poortje dat de passagier herkent aan hun gezicht.

“Om de privacy te beschermen worden deze gegevens uitsluitend voor de proef gebruikt en na het boarden automatisch verwijderd. De gegevens die in de kiosk staan, worden na tien uur verwijderd,” zegt Schiphol.

Drie maanden
De proef van drie maanden is vooralsnog gericht op het testen van het systeem, zegt de woordvoerster. “Schiphol en KLM willen de techniek van gezichtsherkenning onderzoeken. Daarbij wordt ook gekeken naar het boardingproces en naar de ervaringen van de passagier. Het uiteindelijke doel is om het proces voor iedereen zo makkelijk en snel mogelijk te maken.”

Om de privacy te beschermen worden de gegevens van de passagiers nu nog automatisch gewist na het boarden. Maar als het systeem goed functioneert en Schiphol besluit er permanent gebruik van te maken, dienen de gegevens wel in de computers te blijven staan. Anders zouden passagiers zich bij elke vlucht opnieuw aan de kiosk moeten registreren en zou biometrisch boarden juist langzamer zijn dan het ‘gewone boarden’ in plaats van sneller.

Slimme manieren
De proef met biometrisch boarden past in het beleid van Schiphol om met innovatie en ‘slimme manieren’ het reisgemak, de snelheid en het proces op de luchthaven te verbeteren, zegt de woordvoerster. De luchthaven heeft de ambitie om in 2018 ‘Leading Digital Airport’ te worden.

Samenwerking met KLM en de overheid heeft al geleid tot invoering van de eerste security-scan voor passagiers, crew en personeel en de nieuwe security-lane in 2015. Er loopt momenteel ook een proef met een handbagagescan waarbij de passagier de laptop en vloeistoffen in de tas kunnen laten.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…

Air France wordt plasticvrij

Air France wordt plasticvrij

09/06/2019

Air France vervangt alle wegwerp-plastic aan boord door duurzaam materiaal. De airline zegt na een aantal geslaagde proeven adieu tegen plastic borden, bestek en roerstaafjes. Ze wil eind dit jaar…