Home / Luchthavens / Schiphol en KLM testen boarden zonder papieren

Schiphol en KLM testen boarden zonder papieren

Schiphol en KLM testen boarden zonder papieren

Schiphol is met KLM een proef begonnen om ‘biometrisch’ te boarden. Een woordvoerster van de luchthaven zegt tegen Zakenreis dat de test op de non-Schengen gate F6 plaatsheeft.

Passagiers kunnen zich in het wachtgebied vrijwillig registreren bij een speciale kiosk, waarbij paspoort, de instapkaart en het gezicht van de passagier worden gescand. Het geldt alleen voor vluchten van KLM op F6.

Na registratie kunnen de reizigers ‘snel en eenvoudig’ aan boord van het vliegtuig via een apart poortje dat de passagier herkent aan hun gezicht.

“Om de privacy te beschermen worden deze gegevens uitsluitend voor de proef gebruikt en na het boarden automatisch verwijderd. De gegevens die in de kiosk staan, worden na tien uur verwijderd,” zegt Schiphol.

Drie maanden
De proef van drie maanden is vooralsnog gericht op het testen van het systeem, zegt de woordvoerster. “Schiphol en KLM willen de techniek van gezichtsherkenning onderzoeken. Daarbij wordt ook gekeken naar het boardingproces en naar de ervaringen van de passagier. Het uiteindelijke doel is om het proces voor iedereen zo makkelijk en snel mogelijk te maken.”

Om de privacy te beschermen worden de gegevens van de passagiers nu nog automatisch gewist na het boarden. Maar als het systeem goed functioneert en Schiphol besluit er permanent gebruik van te maken, dienen de gegevens wel in de computers te blijven staan. Anders zouden passagiers zich bij elke vlucht opnieuw aan de kiosk moeten registreren en zou biometrisch boarden juist langzamer zijn dan het ‘gewone boarden’ in plaats van sneller.

Slimme manieren
De proef met biometrisch boarden past in het beleid van Schiphol om met innovatie en ‘slimme manieren’ het reisgemak, de snelheid en het proces op de luchthaven te verbeteren, zegt de woordvoerster. De luchthaven heeft de ambitie om in 2018 ‘Leading Digital Airport’ te worden.

Samenwerking met KLM en de overheid heeft al geleid tot invoering van de eerste security-scan voor passagiers, crew en personeel en de nieuwe security-lane in 2015. Er loopt momenteel ook een proef met een handbagagescan waarbij de passagier de laptop en vloeistoffen in de tas kunnen laten.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Pilotenstaking BA op handen

Pilotenstaking BA op handen

25/08/2019

De vakbond van piloten bij British Airways, heeft drie stakingsdagen aangekondigd, op 9, 10 en 27 september. De bond, BALPA, zegt dat het jongste loonaanbod van BA ‘onaanvaardbaar’ is. Het…

Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

25/08/2019

FNV wil dat KLM vóór 30 augustus om 12.00 uur met een nieuw bod komt voor een cao. Zo niet, dan volgen er acties, waarschuwt de vakbond. Het overleg tussen…

Qantas test ultra long haul

Qantas test ultra long haul

23/08/2019

Qantas test de komende maanden twee ultra long haul nonstop vluchten, tussen New York en Sydney en tussen Londen en Sydney, met nieuwe Boeing 787-9 Dreamliners. De Australische carrier wil…

KLM: acties dreigen om cao

KLM: acties dreigen om cao

21/08/2019

Het overleg tussen de directie van KLM en alle vakbonden over nieuwe cao’s zit muurvast. KLM zegt een ‘verbeterd voorstel’ te hebben gedaan, waar de bonden niet op in willen…