Home / Luchthavens / Schiphol-dossier door corona veel eenvoudiger geworden

Schiphol-dossier door corona veel eenvoudiger geworden

Schiphol-dossier door corona veel eenvoudiger geworden

Schiphol mag alleen met strenge CO2-normen verder groeien. Dit schrijft het kabinet in de Luchtvaartnota 2020-2025. Het dossier is door corona ineens veel simpeler geworden. De terugloop in het verkeer op de luchthaven is nu enorm en herstel zal mogelijk jaren duren – groei is dus niet nodig.

In de Luchtvaartnota ontvouwt minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen (foto links) de plannen voor de komende dertig jaar. Schiphol groeide de afgelopen twee decennia onstuimig en kwam in 2017 uit op het eerder aan de Alderstafel afgesproken maximum van 500.000 vliegbewegingen, geldig tot eind 2020. Dat plafond had alleen te maken met de geluidsuitstoot – CO2 en andere broeikasgassen waren tot nu toe van ondergeschikt belang.

Groei en milieu
Van Nieuwenhuizen moet nu een besluit nemen over meer vliegbewegingen, vanaf 2021. Het getal van 40.000 extra starts en landingen circuleerde al. Het was tot nu toe een lastig dossier voor de bewindsvrouw. Aan de ene kant wilde zij uit economische overwegingen verdere groei niet in de weg staan, aan de andere kant moest zij oog hebben voor het milieu.

Toen kwam corona en werd alles anders. Het verkeer op Schiphol staat, zoals op vrijwel alle luchthavens ter wereld, sinds eind maart grotendeels stil. Het aantal vliegbewegingen en vervoerde passagiers is nog slechts een fractie van weleer.

Herstel is niet in zicht, door een combinatie van factoren: het coronavirus woedt nog volop, een vaccin is er voorlopig niet en veel landen hebben hun grenzen gesloten of leggen aan aankomende reizigers strenge regimes op, zoals quarantaine. Door dit alles is de bereidheid van consumenten om te reizen en de vraag naar tickets laag. De CEO van Schiphol, Dick Benschop, verwacht dat de luchthaven op zijn vroegst in 2023 weer op het pre-corona niveau zal zitten.

Broeikasgassen
Het geeft het ministerie ruim de tijd om nieuwe plannen uit te werken. Niet alleen geluidsoverlast is voortaan een criterium, ook de uitstoot van broeikasgassen. Van Nieuwenhuizen wil een CO2-emissieplafond instellen voor de luchtvaart. Airlines kunnen hun emissie verlagen door zuiniger vliegtuigen aan te schaffen of meer gebruik te maken van biobrandstof.

Eerder is tevens geopperd, onder meer door KLM, om korte vluchten binnen Europa te vervangen door reizen per spoor. Of deze optie overeind blijft, is de vraag: niet alleen in vliegtuigen, maar ook in treinen is social distancing een lastig verhaal. Om toch de nodige afstand te kunnen bewaren, zullen treinen straks met een aanzienlijk lagere bezettingsgraad moeten rijden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Qatar voert ‘face shield’ in

Qatar voert ‘face shield’ in

03/07/2020

Passagiers in economy class bij Qatar Airways moeten voortaan een doorzichtig gezichtsschild dragen, bovenop een chirurgisch mondkapje. In business class is dit niet verplicht. De carrier verstrekt beide items aan…

Twee nieuwe hotels van Accor

Twee nieuwe hotels van Accor

02/07/2020

Accor bouwt in Amsterdam twee nieuwe hotels van de merken Mercure en Tribe. De hotels komen in twee torens op ‘Gare du Nord,’ een gebied in ontwikkeling naast metrostation Noord….

Premier: racisme bij KLM 

Premier: racisme bij KLM 

02/07/2020

Premier Rutte heeft in de Tweede Kamer hard uitgehaald naar KLM over een vermeend incident dat hij ‘racistisch en revolting’ noemde. In een reactie tegen Zakenreis zegt KLM ‘geschrokken’ te…