
Deze zomer ontvangt Schiphol bijna dagelijks meer dan 200.000 passagiers. Dat is voor het eerst in het 100-jarig bestaan, meldt de luchthaven. Zakenreizigers dienen rekening te houden met langere wachttijden dan zij gewend zijn.
Naast de dagelijkse drukte wordt een aantal piekdagen verwacht waarop rond de 215.000 passagiers via de luchthaven reizen. In totaal verwacht men in de maanden juli en augustus circa 12,7 miljoen aankomende, vertrekkende en overstappende passagiers, ruim twee miljoen meer dan in 2015.
De drukte wordt uiteraard veroorzaakt door de vele vakantievluchten. Ook de reguliere reizigers moeten rekening houden met de topdrukte en met langere wachtrijen dan normaal bij het inchecken en de security- en paspoortcontrole. Er wordt extra personeel ingezet op drukke punten zoals de vertrekhallen en de securitycontrole. Op tijd aanwezig zijn is het advies van Schiphol. Daarbij is het voor reizigers die gebruik maken van het openbaar vervoer handig om rekening te houden met werkzaamheden aan het spoor van 1 tot en met 9 augustus.
Schiphol doet er alles aan om de mensenmassa soepel de weg te laten vinden. Oud-medewerkers en gepensioneerden worden als vrijwilligers ingezet om reizigers te begroeten en hen wegwijs te maken. De luchthaven vult het bonte gezelschap van reizigers in de vertrekhallen verder aan met steltlopers, tango-dansers en theateracts.
De verwachting is dat Schiphol dit jaar in totaal zal uitkomen op circa 63 miljoen passagiers.