
Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe aanbesteding.
“Zoals bekend gemaakt tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers [in augustus, red.] verloopt het afbouwen van de A-pier niet zoals verwacht. Daarover hebben we uitvoerige gesprekken gevoerd met de aannemer, waarin we niet tot overeenstemming zijn gekomen,” zegt Hanne Buis, chief projects & assets officer bij de Schiphol Group. “Dit is vervelend voor alle partijen. We werken momenteel aan een plan om de A-pier zo snel als mogelijk met nieuwe aannemers af te bouwen en op te leveren.”
Oplevering was gepland eind 2019
Door corona is het aantal passagiers momenteel nog steeds veel en veel lager dan voorheen. Hoewel er wel een verbetering gaande is, zou een nieuwe pier niet snel nodig zijn. Maar de vertraging van de bouwplannen hadden daar in eerste instantie niets mee te maken. De A-pier zou namelijk eind 2019 al worden opgeleverd, vóór de pandemie uitbrak.
De planning liep evenwel steeds uit en de kosten stegen. De directie van Schiphol heeft Ballast-Bedam TAV de schuld gegeven van het fiasco, liet de werkzaamheden afgelopen zomer al opschorten en heeft nu het consortium definitief aan de kant gezet.
Hoeveel tijd Schiphol voor het nieuwe traject wil uittrekken en wat de extra kosten zullen zijn, heeft de luchthaven niet bekendgemaakt. “Als de aanbestedingsprocedure is afgerond, zal Schiphol in overleg met de aannemers een nieuwe planning maken voor het opleveren van de pier,” aldus het bedrijf.
Beeld © Schiphol