Home / Luchthavens / Schiphol blijft op drie

Schiphol blijft op drie

Schiphol blijft op drie

Nu de grote luchthavens van Europa hun vervoerscijfers over 2017 bekend hebben gemaakt, blijkt dat de rangorde van de eerste vier niet is veranderd. Schiphol groeide het meest, maar blijft op plaats drie.

Via Heathrow reisden vorig jaar 78 miljoen passagiers, een stijging van drie procent. De luchthaven bij Londen blijft hiermee de grootste van Europa. Nummer twee Charles de Gaulle zag het reizigersaantal groeien met 5,4 procent naar 69,5 miljoen. De Parijse airport blijft hiermee Schiphol voor, al boekte de laatste percentueel wel de grootste winst: 7,7 procent meer naar een totaal van 68,4 miljoen.

De vierde luchthaven van Europa, Frankfurt, groeide in 2017 ook fors, met 6,1 procent meer passagiers. De Duitse luchthaven kwam uit op 64,5 miljoen passagiers.

Alders
Zowel Charles de Gaulle als Frankfurt hadden in 2016 een minder jaar, met niet of nauwelijks groei, maar de beide luchthavens hebben de opwaartse lijn in 2017 weer opgepakt. Voor Heathrow en Schiphol geldt dat ze aan het plafond van hun capaciteit zitten. Schiphol mag overeenkomstig het Aldersakkoord niet meer dan 500.000 vliegbewegingen verwerken en dat aantal is vorig jaar bereikt, terwijl er op Heathrow met slechts twee runways, nauwelijks meer vluchten kunnen plaatsvinden dan nu.

Beide luchthavens werken aan een oplossing. Heathrow lijkt er een derde baan bij te zullen krijgen, maar een definitief besluit is daar nog niet over genomen. Vast staat dat de eventuele aanleg nog jaren zal duren en niet voor 2025 is voltooid.

Op Schiphol is baancapaciteit niet het probleem. Met haar vijf lange banen en één korte baan kan de luchthaven in principe nog jarenlang groeien, maar de afspraken over de geluidsuitstoot (Alderstafel) staan dit niet toe. Een andere uitweg voor Schiphol is de geplande opening, per april 2019, van dependance Lelystad. Onduidelijkheid over de geluidsberekening van de aanvliegroutes kan nog leiden tot uitstel. Minister van Nieuwenhuizen hakt volgende maand de knoop door over het openingsjaar voor Lelystad Airport.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…