Home / Luchthavens / Schiphol blijft op drie

Schiphol blijft op drie

Schiphol blijft op drie

Nu de grote luchthavens van Europa hun vervoerscijfers over 2017 bekend hebben gemaakt, blijkt dat de rangorde van de eerste vier niet is veranderd. Schiphol groeide het meest, maar blijft op plaats drie.

Via Heathrow reisden vorig jaar 78 miljoen passagiers, een stijging van drie procent. De luchthaven bij Londen blijft hiermee de grootste van Europa. Nummer twee Charles de Gaulle zag het reizigersaantal groeien met 5,4 procent naar 69,5 miljoen. De Parijse airport blijft hiermee Schiphol voor, al boekte de laatste percentueel wel de grootste winst: 7,7 procent meer naar een totaal van 68,4 miljoen.

De vierde luchthaven van Europa, Frankfurt, groeide in 2017 ook fors, met 6,1 procent meer passagiers. De Duitse luchthaven kwam uit op 64,5 miljoen passagiers.

Alders
Zowel Charles de Gaulle als Frankfurt hadden in 2016 een minder jaar, met niet of nauwelijks groei, maar de beide luchthavens hebben de opwaartse lijn in 2017 weer opgepakt. Voor Heathrow en Schiphol geldt dat ze aan het plafond van hun capaciteit zitten. Schiphol mag overeenkomstig het Aldersakkoord niet meer dan 500.000 vliegbewegingen verwerken en dat aantal is vorig jaar bereikt, terwijl er op Heathrow met slechts twee runways, nauwelijks meer vluchten kunnen plaatsvinden dan nu.

Beide luchthavens werken aan een oplossing. Heathrow lijkt er een derde baan bij te zullen krijgen, maar een definitief besluit is daar nog niet over genomen. Vast staat dat de eventuele aanleg nog jaren zal duren en niet voor 2025 is voltooid.

Op Schiphol is baancapaciteit niet het probleem. Met haar vijf lange banen en één korte baan kan de luchthaven in principe nog jarenlang groeien, maar de afspraken over de geluidsuitstoot (Alderstafel) staan dit niet toe. Een andere uitweg voor Schiphol is de geplande opening, per april 2019, van dependance Lelystad. Onduidelijkheid over de geluidsberekening van de aanvliegroutes kan nog leiden tot uitstel. Minister van Nieuwenhuizen hakt volgende maand de knoop door over het openingsjaar voor Lelystad Airport.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

09/07/2019

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode. Tijdens een symposium in…