Home / Luchthavens / Schiphol blijft op drie

Schiphol blijft op drie

Schiphol blijft op drie

Nu de grote luchthavens van Europa hun vervoerscijfers over 2017 bekend hebben gemaakt, blijkt dat de rangorde van de eerste vier niet is veranderd. Schiphol groeide het meest, maar blijft op plaats drie.

Via Heathrow reisden vorig jaar 78 miljoen passagiers, een stijging van drie procent. De luchthaven bij Londen blijft hiermee de grootste van Europa. Nummer twee Charles de Gaulle zag het reizigersaantal groeien met 5,4 procent naar 69,5 miljoen. De Parijse airport blijft hiermee Schiphol voor, al boekte de laatste percentueel wel de grootste winst: 7,7 procent meer naar een totaal van 68,4 miljoen.

De vierde luchthaven van Europa, Frankfurt, groeide in 2017 ook fors, met 6,1 procent meer passagiers. De Duitse luchthaven kwam uit op 64,5 miljoen passagiers.

Alders
Zowel Charles de Gaulle als Frankfurt hadden in 2016 een minder jaar, met niet of nauwelijks groei, maar de beide luchthavens hebben de opwaartse lijn in 2017 weer opgepakt. Voor Heathrow en Schiphol geldt dat ze aan het plafond van hun capaciteit zitten. Schiphol mag overeenkomstig het Aldersakkoord niet meer dan 500.000 vliegbewegingen verwerken en dat aantal is vorig jaar bereikt, terwijl er op Heathrow met slechts twee runways, nauwelijks meer vluchten kunnen plaatsvinden dan nu.

Beide luchthavens werken aan een oplossing. Heathrow lijkt er een derde baan bij te zullen krijgen, maar een definitief besluit is daar nog niet over genomen. Vast staat dat de eventuele aanleg nog jaren zal duren en niet voor 2025 is voltooid.

Op Schiphol is baancapaciteit niet het probleem. Met haar vijf lange banen en één korte baan kan de luchthaven in principe nog jarenlang groeien, maar de afspraken over de geluidsuitstoot (Alderstafel) staan dit niet toe. Een andere uitweg voor Schiphol is de geplande opening, per april 2019, van dependance Lelystad. Onduidelijkheid over de geluidsberekening van de aanvliegroutes kan nog leiden tot uitstel. Minister van Nieuwenhuizen hakt volgende maand de knoop door over het openingsjaar voor Lelystad Airport.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Taiwan van de kaart

Taiwan van de kaart

18/06/2018

China eist dat bedrijven Taiwan voortaan als deel van de Volksrepubliek aanduiden. Singapore Airlines heeft daar gehoor aan gegeven, KLM (nog) niet. In een reactie roept Taiwan haar inwoners op…

Nieuwe stakingen Air France

Nieuwe stakingen Air France

11/06/2018

Bonden bij Air France hebben vier nieuwe stakingen afgekondigd, eind deze maand, om loonsverhoging af te dwingen. Het personeel van de airline staakte dit jaar tot nu toe op vijftien…

EU 261 geldt ook buiten EU

EU 261 geldt ook buiten EU

09/06/2018

Reizigers die bij een overstap buiten de Europese Unie te maken krijgen met vertraging of annulering hebben ook recht op compensatie uit regelgeving EU 261. Dit heeft het Europese Hof…