Home / Luchthavens / Schiphol blijft op drie

Schiphol blijft op drie

Schiphol blijft op drie

Nu de grote luchthavens van Europa hun vervoerscijfers over 2017 bekend hebben gemaakt, blijkt dat de rangorde van de eerste vier niet is veranderd. Schiphol groeide het meest, maar blijft op plaats drie.

Via Heathrow reisden vorig jaar 78 miljoen passagiers, een stijging van drie procent. De luchthaven bij Londen blijft hiermee de grootste van Europa. Nummer twee Charles de Gaulle zag het reizigersaantal groeien met 5,4 procent naar 69,5 miljoen. De Parijse airport blijft hiermee Schiphol voor, al boekte de laatste percentueel wel de grootste winst: 7,7 procent meer naar een totaal van 68,4 miljoen.

De vierde luchthaven van Europa, Frankfurt, groeide in 2017 ook fors, met 6,1 procent meer passagiers. De Duitse luchthaven kwam uit op 64,5 miljoen passagiers.

Alders
Zowel Charles de Gaulle als Frankfurt hadden in 2016 een minder jaar, met niet of nauwelijks groei, maar de beide luchthavens hebben de opwaartse lijn in 2017 weer opgepakt. Voor Heathrow en Schiphol geldt dat ze aan het plafond van hun capaciteit zitten. Schiphol mag overeenkomstig het Aldersakkoord niet meer dan 500.000 vliegbewegingen verwerken en dat aantal is vorig jaar bereikt, terwijl er op Heathrow met slechts twee runways, nauwelijks meer vluchten kunnen plaatsvinden dan nu.

Beide luchthavens werken aan een oplossing. Heathrow lijkt er een derde baan bij te zullen krijgen, maar een definitief besluit is daar nog niet over genomen. Vast staat dat de eventuele aanleg nog jaren zal duren en niet voor 2025 is voltooid.

Op Schiphol is baancapaciteit niet het probleem. Met haar vijf lange banen en één korte baan kan de luchthaven in principe nog jarenlang groeien, maar de afspraken over de geluidsuitstoot (Alderstafel) staan dit niet toe. Een andere uitweg voor Schiphol is de geplande opening, per april 2019, van dependance Lelystad. Onduidelijkheid over de geluidsberekening van de aanvliegroutes kan nog leiden tot uitstel. Minister van Nieuwenhuizen hakt volgende maand de knoop door over het openingsjaar voor Lelystad Airport.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
‘Enorme kansen’ BCD Travel

‘Enorme kansen’ BCD Travel

10/08/2020

BCD Travel heeft een nieuwe deal gesloten met SAP Concur voor zakelijke hotelreserveringen. BCD zegt dat overeenkomsten als deze in coronatijd “enorme kansen” bieden om “toegevoegde waarde te blijven leveren”…

Veel agressie door corona

Veel agressie door corona

10/08/2020

De Inspectie Leefomgeving en Transport zegt maandag zich zorgen te maken over de vele meldingen van “misdragende passagiers” aan boord van vliegtuigen, met vertrek van of aankomst op Nederlandse luchthavens….

Duitsland verplicht coronatest

Duitsland verplicht coronatest

07/08/2020

Met ingang van zaterdag 8 augustus moeten alle passagiers op Duitse luchthavens die zijn aangekomen vanuit risicogebieden verplicht een coronatest ondergaan. Dit heeft de regering in Berlijn besloten. Wie weigert…

Teststraat corona op Schiphol

Teststraat corona op Schiphol

06/08/2020

De regering wil een vrijwillige teststraat inrichten voor passagiers afkomstig uit zogeheten risicogebieden. Dit heeft minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid donderdagavond gezegd tijdens een persconferentie, samen met premier Rutte….