Home / Luchthavens / Ruzie Schiphol en KLM om de haventarieven escaleert

Ruzie Schiphol en KLM om de haventarieven escaleert

Ruzie Schiphol en KLM om de haventarieven escaleert

Schiphol heeft vrijdag de nieuwe haventarieven gepubliceerd die zoals verwacht neerkomen op een fikse stijging: 37 procent in drie jaar tijd. KLM noemt de verhoging ‘onaanvaardbaar’ en legt de zaak voor aan de ACM.

Schiphol zegt in een verklaring ‘na afweging van alle belangen’ een tariefstijging te willen doorvoeren van 9 procent in 2022, 12 procent in 2023 en nog eens 12 procent in 2024. Cumulatief (met rente op rente) komt dit neer op 37 procent over drie jaar. De tarieven zijn volgens de luchthaven ‘concurrerend.’ Als inhoudelijk argument noemt het bedrijf dat hierdoor ‘op diverse manieren verduurzaming van de luchtvaart’ wordt gestimuleerd.

Corona
Maar het milieu blijkt niet de hoofdreden. “Een belangrijk deel van de tariefstijging is het gevolg van de coronacrisis, die een ongekende impact heeft op de luchthaven, ook financieel,” zo schrijft Schiphol, dat over 2020 en 2021 ‘naar verwachting’ 1,6 miljard euro aan inkomsten misloopt. “Door zelf fors in de kosten te snijden, extra leningen aan trekken en een eigen bijdrage van 145 miljoen beperkt Schiphol de verrekening over de komende drie jaar tot 318 miljoen euro.”

De luchthaven gaf de afgelopen maanden al aan de gebruikende airlines fors meer in rekening te willen brengen. Er had veelvuldig overleg plaats tussen Schiphol, KLM (de grootste gebruiker) en Barin, de belangenorganisatie van luchtvaartmaatschappijen. Schiphol zegt na deze ‘consultatie’ te hebben besloten het oorspronkelijke idee van 42  procent cumulatieve stijging te laten varen.

De nieuwe haventarieven van Schiphol gelden van 1 april 2022 tot en met 31 maart 2025. “Schiphol versterkt de stimulans voor het gebruik van stillere en schonere vliegtuigen, introduceert een stikstofheffing en biedt luchtvaartmaatschappijen een financiële stimulans voor het gebruik van duurzame brandstoffen,” zo staat in een communiqué.

Lastig
Financieel-directeur Robert Carsouw zegt in een verklaring: “We begrijpen dat een verhoging in deze tijd heel lastig is. Luchtvaartmaatschappijen en wij maken als gevolg van de coronacrisis een ongekend moeilijke periode door. We moeten alle zeilen bijzetten.”

“Met de nieuwe tarieven verdelen we de lasten en beperken we de komende drie jaar de verrekening van gemiste inkomsten. De tarieven zijn de uitkomst van zorgvuldig overleg met de luchtvaartmaatschappijen. Daarbij houden we de balans in het oog tussen onze concurrentiepositie, verduurzaming en ieders financiële positie,” aldus Carsouw.

Onredelijk
KLM is furieus. De nieuwe luchthaventarieven zijn ‘onredelijk en onaanvaardbaar hoog,’ zegt de airline in een verklaring. “In de nu definitief vastgestelde tarieven is er geen sprake van een evenredige verdeling van de risico’s ten gevolge van de COVID-19-crisis. De luchthaven wentelt de risico’s van COVID-19 af op de gebruikers. Schiphol heeft weliswaar haar vrijwillige bijdrage verhoogd ten opzichte van eerdere voorstellen, maar de nu definitief vastgestelde tariefsverhoging bedraagt nog steeds 90 procent van het oorspronkelijke voorstel.”

KLM zegt begrip te kunnen opbrengen voor ‘enige stijging van de tarieven,’ maar vindt de voorgestelde verhoging ‘buitenproportioneel en onverstandig.’ Volgens de luchtvaartmaatschappij wordt ‘het prille herstel’ van de branche ‘in de kiem gesmoord’ en komt ‘de positie van Nederland in gevaar.’

KLM onderschrijft ‘ten volle’ het streven naar duurzaamheid van Schiphol, maar stelt dat deze ‘nauwelijks de reden zijn van de tariefstijgingen.’ Ook bestrijdt KLM dat de nieuwe tarieven ‘concurrerend’ zijn. “Deze stelling is niet te onderbouwen, gezien het feit dat omringende luchthavens niet of nauwelijks verhogen,” aldus KLM, met de toevoeging dat alleen Londen Heathrow ook een prijsstijging doorvoert.

KLM legt zich niet neer bij de nieuwe tarieven en zegt haar eerder aangekondigde gang naar  toezichthouder ACM door te zullen zetten.

Beeld © Schiphol

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren volgens de GGD ten minste 15 mensen besmet met corona, een aantal dat kan oplopen naar 85, omdat nog niet…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…