
Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid.
Een opknapbeurt van de enige taxibaan, Victor, was ‘hard nodig’ zegt de directie. De laatste keer dat dit gebeurde was eind jaren negentig. “Op dit moment kent het asfalt te veel scheuren en gaten. De taxibaan krijgt helemaal nieuw asfalt om dit op te lossen en de twee intersecties aan beide uiteinden van de taxibaan worden verbreed,” aldus Rotterdam The Hague (RTM) in een verklaring. Het werk wordt uitgevoerd door bouwbedrijf KWS Infra.
Kritisch
De sluiting van een week voor alle vliegtuigen is nodig om de ‘meest kritische werkzaamheden in een zo kort mogelijk tijdsbestek te kunnen uitvoeren’ zegt projectleider Bas Hengeveld. “Als we alles wat we willen doen in een gewone operatie uitvoeren, met iedere dag stijgend en dalend vliegverkeer, kost deze opknapbeurt maanden tijd. Nu werken we dag en nacht door en duurt het zeven dagen.”
RTM streeft bij het onderhoud naar ‘een klimaatneutrale en circulaire’ aanpak. Hengeveld: “Bij de aanleg van dit asfalt richten we ons samen met KWS Infra op hergebruik en het toepassen van duurzame materialen en productieprocessen.”
Zonnepanelen
Tegelijk met de werkzaamheden aan de taxibaan plaatst de luchthaven de eerste zonnepanelen, parallel aan de start- en landingsbaan op het Zonnepark. Hier komen ruim 37.000 zonnepanelen, die er voor zorgen dat RTM volgend jaar volledig zelfvoorzienend is qua stroom.
“Het park levert jaarlijks circa 14 gigawattuur aan groene stroom op. Dat is vergelijkbaar met het jaarlijkse energieverbruik van meer dan vijfduizend huishoudens. Het doel is begin volgend jaar operationeel te zijn,” aldus de luchthaven.
Beeld © Rotterdam The Hague Airport