
Terwijl gratis wifi steeds gebruikelijker wordt, bieden de meeste Europese luchthavens dit niet of in beperkte mate aan. Uit onderzoek door reiszoekmachine Skyscanner blijkt echter dat slechts 14 procent van de reizigers bereid is voor wifi te betalen.
Hoewel in veel gevallen het eerste kwartier of half uur gratis is, brengen de meeste Europese luchthavens daarna nog steeds forse bedragen in rekening voor wifi. Op Schiphol is het nog relatief goed geregeld met het eerste uur gratis (via een KPN-hotspot), want er zijn nauwelijks luchthavens te vinden die onbeperkt WiFi aanbieden, aldus Skyscanner.
Uit onderzoek gehouden onder vijfhonderd Nederlandse reizigers blijkt dat 86 procent niet bereid is te betalen voor wifi en van mening is dat het gratis zou moeten worden aangeboden. Een krappe meerderheid van 51 procent geeft aan wifi echt belangrijk te vinden, terwijl 38 procent van de respondenten toegeeft best even zonder te kunnen en 11 procent het totaal onbelangrijk vindt.
Bijna 75 procent maakt gebruik van wifi op de luchthaven, waarvan 48 procent om hun social media-profielen bij te houden. 27,5 procent surft wat op internet en 21,5 procent gebruikt de tijd voor het aan boord gaan om nog wat werkgerelateerde e-mails te checken. Slechts 3 procent gebruikt wifi voor ander amusement, zoals online games of films.