Home / Luchthavens / Reikende hand Schiphol, geen staking op 4 september

Reikende hand Schiphol, geen staking op 4 september

Reikende hand Schiphol,  geen staking op 4 september

Schiphol heeft de particuliere bedrijven die de beveiliging op de luchthaven verzorgen de reikende hand toegestoken door ‘subsidie’ te geven aan een nieuwe cao voor het personeel. De 24-uursstaking van 4 september is daarmee van de baan.

‘Schiphol heeft zich bereid verklaard om voor 2018 een financiële bijdrage te doen waardoor de beveiligingsbedrijven die actief zijn op Schiphol een akkoord hebben kunnen sluiten met de vakbonden FNV, CNV Vakmensen en De Unie,’ zeggen de werkgevers, verenigd in de Nederlandse Veiligheidsbranche en de bonden in een gezamenlijke verklaring.

Schiphol geeft alle werknemers in de beveiliging een eenmalige uitkering van 700 euro. De beveiligingsbedrijven zeggen ‘verheugd te zijn met de geste van Schiphol’ en met de ‘constructieve houding van de bonden.’

De vakbonden zeggen dat hun harde opstelling effect heeft gehad. ‘We hebben met deze stakingsdreiging laten zien dat onze leden bereid zijn om tot het uiterste te gaan. Door nu deze afspraken te maken, maken we aan Nederland duidelijk dat het ons niet gaat om reizigers te pesten,’ aldus de bonden.

Nederlandse economie
De geplande staking van volgende week had het hele luchtverkeer op Schiphol vermoedelijk een hele dag stilgelegd. Hoewel Schiphol feitelijk geen partij is in de onderhandelingen over de cao van de beveiligingsbranche, vreesde de directie de grote gevolgen van de actie. In de verklaring staat dat ‘schade aan de Nederlandse economie’ met de premie voor het personeel is voorkomen en dat ‘vakantiegangers, zakenmensen en andere reizigers  ongemak en leed wordt bespaard.’

Het akkoord geldt alleen voor Schiphol, waar 1.200 beveiligers werken. De vakbonden willen een nieuwe cao voor de hele branche in Nederland, met in totaal 31.000 personeelsleden. Maar de drie bonden: FNV, CNV en De Unie nemen genoegen met een deelakkoord op Schiphol. Bij andere bedrijven kunnen eventuele acties om een nieuwe cao kracht bij te zetten wel doorgaan. Bonden en werkgevers zeggen dat er in de rest van de sector nog steeds sprake is van ‘een patstelling.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…