Home / Luchthavens / Parijs en Madrid weer oranje

Parijs en Madrid weer oranje

Parijs en Madrid weer oranje

Sinds zondag geldt voor Parijs en Madrid weer code oranje vanwege toename van corona daar. Het geldt ook voor Brussel, Marseille, Mallorca en Ibiza. Voor Schiphol betekent dit dat alle grote Europese bestemmingen nu tot de ‘onveilige’ zone behoren.

Behalve Madrid en de Balearen zijn nog enkele gebieden en steden in Spanje sinds zondag oranje gekleurd: Burgos, Salamanca, Almería en Navarra. Eerder waren de stad en de regio Barcelona teruggezet op de lijst van risicogebieden.

Reizigers afkomstig uit al deze Europese steden en regio’s, per vliegtuig, trein, over land of per boot, krijgen van de overheid “het dringende advies” na aankomst in Nederland veertien dagen in thuisquarantaine te gaan. Er is geen verplichting hiertoe en ook geen controle op de naleving.

Lappendeken
Europa is momenteel een lappendeken van gebieden die geel zijn (‘reizen kan, met de nodige voorzichtigheid’) en oranje (‘alleen noodzakelijke reizen’). In totaal zijn momenteel rond de twintig landen in zijn geheel of gedeeltelijk geel. Zweden, Finland en de meeste landen in Oost-Europa zijn oranje.

Verder is niet overal sprake van wederkerigheid. Zo hoeven reizigers naar oranje zones in Frankrijk en Spanje aldaar niet in quarantaine, maar bij terugkeer in Nederland wel. Voor onder meer de UK, Ierland en Finland geldt het omgekeerde regime: in die landen moeten alle gearriveerde reizigers in zelfquarantaine, maar wie naar Nederland reist hoeft dat niet. In de UK bestaat er ook  handhaving en zijn de boetes voor overtredingen fors, beginnend op duizend pond.

Tegenslag Schiphol en KLM
Voor Schiphol en KLM betekent de verscherping van de regels een nieuwe tegenslag. De luchthaven voorzag twee dagen geleden nog dat augustus 2020 een betere maand zou worden dan juli 2020, toen het aantal vervoerde passagiers tachtig procent lager lag dan in dezelfde maand in 2019.

De “sprong in bedrijvigheid” die in juli was ingezet ten opzichte van de maanden ervoor, zou zich doorzetten, dacht Schiphol. Het is de vraag of dit optimisme zal uitkomen. Vorig jaar vormden Londen Heathrow, Barcelona, Parijs Charles de Gaulle, Dublin en Madrid de belangrijkste bestemmingen vanaf Schiphol – alle vijf de airports zitten nu in de gevarenzone. Intercontinentaal is er vrijwel helemaal geen vliegverkeer meer door de vele restricties van overheden.

KLM wil sinds mei geen eigen vervoerscijfers meer geven en dus is onduidelijk hoeveel mensen er aan boord stappen. Maar door het extrapoleren van de getallen van Schiphol is er wel een schatting te maken. Ervan uitgaande dat ruwweg driekwart van het verkeer op Schiphol momenteel van KLM en partners is, vervoerde de carrier in juli nog 15 procent van het aantal passagiers uit 2019. In RPK’s (revenue passenger kilometers) is de neergang nog veel groter, omdat het aantal intercontinentale passagiers tot een minimum is geslonken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
IATA-top 2021 in Boston

IATA-top 2021 in Boston

25/11/2020

IATA houdt in juni 2021 haar jaarvergadering in Boston, Massachusetts, met JetBlue als ‘host.’ Of het om een live top zal gaan of een virtuele, zoals dit jaar, is afhankelijk…

Verlies luchtvaart $ 118 mld

Verlies luchtvaart $ 118 mld

24/11/2020

De internationale luchtvaart stevent af op een nooit eerder vertoond netto boekverlies van 118 miljard dollar over 2020. Dit heeft IATA dinsdag gezegd tijdens de virtuele jaarvergadering. In juni ging…

IATA: Walsh vervangt Juniac

IATA: Walsh vervangt Juniac

23/11/2020

Alexandre de Juniac stapt per 31 maart 2021 op als directeur-generaal van IATA. Willie Walsh is zijn opvolger. De brancheorganisatie van airlines heeft dit maandagavond bekendgemaakt. Een reden voor het…