Home / Luchthavens / OVV: nog steeds te weinig oog voor veiligheid Schiphol

OVV: nog steeds te weinig oog voor veiligheid Schiphol

OVV: nog steeds te weinig oog voor veiligheid Schiphol

De Onderzoeksraad voor Veiligheid vindt dat in het huidige debat over uitbreiding van Schiphol onvoldoende aandacht is voor de verkeersveiligheid. De raad zegt dat een ‘principiële discussie’ over de luchthaven ‘onvermijdelijk’ is.

De OVV gaf vandaag een verklaring uit naar aanleiding van de reacties die zij kreeg op de aanbevelingen uit het rapport Veiligheid Vliegverkeer Schiphol, uit april 2017. Daarin concludeerde de Raad dat de grenzen in zicht komen van de hoeveelheid vliegverkeer die op Schiphol veilig afgehandeld kan worden. En die situatie is onveranderd, stelt de OVV nu.

‘Op Schiphol is een patroon zichtbaar dat de betrokken partijen eerst nieuwe veiligheidsrisico’s accepteren en vervolgens maatregelen nemen om de negatieve gevolgen voor de veiligheid te beperken. Die aanpak moet doorbroken worden,’ schrijft de OVV.

‘Veiligheid speelt naar het oordeel van de Onderzoeksraad in het huidige debat over de groei van Schiphol een ondergeschikte rol, waardoor het belang van veiligheid onvoldoende wordt afgewogen tegen de andere belangen die met de luchthaven zijn gemoeid.’

Verkeerde interpretatie
De OVV vindt dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Schiphol zelf een verkeerde interpretatie hebben gegeven van het rapport uit 2017. Het ministerie en de luchthaven concludeerden dat de Onderzoeksraad ‘geen signalen’ zag over onveiligheid van het vliegverkeer op en rond Schiphol.

Volgens de OVV gaan zij daarmee voorbij aan de conclusie dat ‘de grenzen in zicht komen van wat op Schiphol veilig afgehandeld kan worden als gevolg van de snelle groei en de grote complexiteit van de infrastructuur en het vliegverkeer.’

De OVV noemt dit een ‘eenzijdige nadruk’ van de sector en het ministerie. ‘Dit doet geen recht aan de door de Onderzoeksraad in het rapport beschreven zorgen over veiligheid.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….