Home / Luchthavens / Opening nieuwe luchthaven Istanbul toch niet in één keer

Opening nieuwe luchthaven Istanbul toch niet in één keer

Opening nieuwe luchthaven Istanbul toch niet in één keer

In Istanbul wordt vandaag de nieuwe luchthaven officieel geopend, door president Erdogan, maar het eerdere plan om binnen twee dagen de hele operatie van de bestaande Atatürk International Airport over te zetten gaat niet door.

In eerste instantie zullen er de komende dagen vijf bestemmingen vanaf de nieuwe airport – voorlopig Istanbul Grand Airport, IGA genoemd – worden aangevlogen.

De directie heeft nu 31 december 2018 genoemd als datum waarop alle verkeer moet zijn verplaatst naar de locatie, 35 kilometer ten noorden van Atatürk. Of dit geleidelijk gebeurt, of over twee maanden alsnog in één keer is onduidelijk.

Te snelle verhuizing
Waarnemers hadden eerder al vraagtekens geplaatst bij het ambitieuze Turkse plan om de verhuizing zo snel uit te voeren. Het openen van een geheel nieuwe luchthaven is een complex geheel, waar meestal veel tijd overheen gaat.

Ook de plannen voor het overzetten van de airportcode zijn aangepast. Aanvankelijk zou IST, de IATA-code voor Atatürk, meteen overgaan op de nieuwe luchthaven. Die codes zijn van belang voor onder meer piloten en voor het labelen van bagage.

Omdat de verhuizing langer duurt krijgt IGA een tijdelijke code: ISL. Per 1 januari 2019 krijgt de nieuwe luchthaven alsnog de code IST, op het moment dat Atatürk wordt gesloten – als die planning wordt gehaald.

Grote ambities
De omvang en ambitie van de nieuwe luchthaven van Istanbul, die in vier fases wordt gebouwd, kent zijn weerga niet in de wereld. Fase 1, die deze maand klaar had moeten zijn, resulteert in twee runways en een capaciteit van negentig miljoen passagiers.

In fase twee, op te leveren in 2023 komen daar nog eens dertig miljoen passagiers (op papier) bij en zo loopt het op naar de eindfase, in het jaar 2030, wanneer er 150 miljoen passagiers kunnen vertrekken en aankomen. De luchthaven zou dan moeten beschikken over zes parallelle runways. IGA geeft alvast de optie aan dat dit aantal kan worden uitgebreid naar 200 miljoen passagiers.

Turkish Airlines, de belangrijkste gebruiker, spreekt bij voorbaat al over de wording van ‘de grootste luchthaven ter wereld’, binnen vier jaar. De airline stelt hierbij gemakshalve capaciteit en werkelijk vervoerd aantal passagiers aan elkaar gelijk. Is dat realistisch?

Uit de cijfers van Airport Council International blijkt dat Atatürk Airport in 2017 op plaats 15 stond van de wereldranglijst met 63,8 miljoen passagiers. De top drie bestond uit: Atlanta (103,9 miljoen passagiers in 2017), Beijing (95,7 miljoen) en Dubai (88,2 miljoen); Schiphol stond op plek 11 met 68,5 miljoen passagiers.

Onwaarschijnlijk
Afgaande op deze cijfers is een getal van 120 miljoen passagiers, bijna een verdubbeling van nu, in 2023 zeer onwaarschijnlijk. Want waar zouden die extra passagiers vandaan moeten komen?

Turkije heeft met zijn tachtig miljoen inwoners weliswaar een grote thuismarkt, maar zoveel groei kunnen de Turken met zijn allen, in normale omstandigheden al niet creëren. En de omstandigheden zijn lastig, met economische problemen in Turkije en politieke strubbelingen op tal van terreinen, die meestal geen goede uitwerking op de luchtvaart hebben.

Komen er miljoenen overstappende passagiers bij in Istanbul? Turkish Airlines heeft van de stad aan de Bosporus een belangrijk verkeersknooppunt gemaakt, met veel transferpassagiers. Maar ook Turkish zal op eigen kracht nooit zo’n exponentiële groei kunnen bewerkstelligen.