Home / Luchthavens / Opening Lelystad Airport opnieuw uitgesteld

Opening Lelystad Airport opnieuw uitgesteld

Opening Lelystad Airport opnieuw uitgesteld

Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, heeft woensdag tijdens een persconferentie bekendgemaakt dat de geplande opening van Lelystad Airport opnieuw wordt uitgesteld, met minimaal een jaar. De minister zou meer tijd nodig hebben voor onderzoek naar onder meer de geluidsoverlast.

Eerder was de opening al uitgesteld van 1 april 2018 naar 1 april 2019. Toen werd als reden de late oplevering van de luchtverkeersdiensten als oorzaak genoemd.

Jos Nijhuis, CEO van Schiphol Group, die eigenaar is van Lelystad Airport, zei afgelopen vrijdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers nog: “Om de mainport Schiphol te ontlasten, is het van groot belang dat Lelystad Airport volgend jaar écht opengaat. Aan Schiphol zal het niet liggen, wij zijn ruimschoots voor die tijd klaar met onze voorbereidingen voor Lelystad Airport.”

Nijhuis zei verder dat als Lelystad Airport níet op tijd opengaat partijen – Schiphol, de politiek, de sector en omwonenden – weer om tafel moeten zitten. “Wij hebben gezamenlijk afspraken gemaakt. Onderdeel van het akkoord was dat het maximale aantal vliegbewegingen op Schiphol werd teruggebracht van 510.000 naar 500.000 en dat capaciteit op Lelystad Airport zou worden gecreëerd om de mainport te ontlasten. Ook is besloten dat als een van de partijen de afspraken niet kan nakomen, we opnieuw om de tafel gaan zitten.” Die tijd lijkt nu aangebroken.

Nijhuis en Elbers op één lijn
Ook KLM-topman Pieter Elbers is van mening dat er nu meer groei mogelijk moet zijn op Schiphol, zei Elbers vorige week tegen Zakenreis. “Nijhuis en ik zijn het daar helemaal over eens. De afspraak was dat Lelystad Airport in 2018 open zou gaan, met het idee dat er dan op Schiphol capaciteit zou vrijkomen om te groeien. 2018 is 2019 geworden en als Lelystad dan nog niet open gaat dan moet je de discussie verleggen naar meer capaciteit op Schiphol. Alleen op die manier kunnen we onze plek op het wereldtoneel behouden en meegroeien met de markt.”Het in 2014 genomen besluit over de uitbreiding van Lelystad Airport maakt onderdeel uit van de breed gedragen afspraken die zijn gemaakt over de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland. Lelystad Airport gaat zich richten op het leisure-segment, het vakantieverkeer. De vrijgekomen, schaarse capaciteit op Schiphol kan vervolgens worden gebruikt voor vluchten naar bestemmingen die de meeste waarde toevoegen aan de Nederlandse economie en samenleving. Dit is in 2008 afgesproken in het Aldersakkoord en onderdeel van het zogenaamde selectiviteitsbeleid.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Europese luchttaxi op komst

Europese luchttaxi op komst

22/01/2021

Een Europees programma rond drones wil vanaf volgend jaar proeven doen met vliegende taxi’s, zonder piloot. Nederland is betrokken bij het project, dat “een veilige integratie van drones in een…

Sneltest UK ook op Eurostar

Sneltest UK ook op Eurostar

22/01/2021

Reizigers die vanaf zaterdag per Eurostar vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland willen, moeten voordat ze op de trein stappen een sneltest ondergaan. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van…

Minister negeert bede KLM

Minister negeert bede KLM

21/01/2021

Voor KLM-crew wordt vooralsnog geen uitzondering gemaakt bij de verplichte sneltest die vanaf 23 januari ingaat. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag gezegd in de Tweede…

Nieuwe ontslaggolf bij KLM 

Nieuwe ontslaggolf bij KLM 

21/01/2021

KLM schrapt 800 tot 1.000 banen, bovenop de reductie met 5.000 banen in 2020. Het bedrijf zegt dat herstel langer duurt dan verwacht. In de nieuwe saneringsronde zijn het vliegverbod…