
Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, heeft woensdag tijdens een persconferentie bekendgemaakt dat de geplande opening van Lelystad Airport opnieuw wordt uitgesteld, met minimaal een jaar. De minister zou meer tijd nodig hebben voor onderzoek naar onder meer de geluidsoverlast.
Eerder was de opening al uitgesteld van 1 april 2018 naar 1 april 2019. Toen werd als reden de late oplevering van de luchtverkeersdiensten als oorzaak genoemd.
Jos Nijhuis, CEO van Schiphol Group, die eigenaar is van Lelystad Airport, zei afgelopen vrijdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers nog: “Om de mainport Schiphol te ontlasten, is het van groot belang dat Lelystad Airport volgend jaar écht opengaat. Aan Schiphol zal het niet liggen, wij zijn ruimschoots voor die tijd klaar met onze voorbereidingen voor Lelystad Airport.”
Nijhuis zei verder dat als Lelystad Airport níet op tijd opengaat partijen – Schiphol, de politiek, de sector en omwonenden – weer om tafel moeten zitten. “Wij hebben gezamenlijk afspraken gemaakt. Onderdeel van het akkoord was dat het maximale aantal vliegbewegingen op Schiphol werd teruggebracht van 510.000 naar 500.000 en dat capaciteit op Lelystad Airport zou worden gecreëerd om de mainport te ontlasten. Ook is besloten dat als een van de partijen de afspraken niet kan nakomen, we opnieuw om de tafel gaan zitten.” Die tijd lijkt nu aangebroken.
Nijhuis en Elbers op één lijn
Ook KLM-topman Pieter Elbers is van mening dat er nu meer groei mogelijk moet zijn op Schiphol, zei Elbers vorige week tegen Zakenreis. “Nijhuis en ik zijn het daar helemaal over eens. De afspraak was dat Lelystad Airport in 2018 open zou gaan, met het idee dat er dan op Schiphol capaciteit zou vrijkomen om te groeien. 2018 is 2019 geworden en als Lelystad dan nog niet open gaat dan moet je de discussie verleggen naar meer capaciteit op Schiphol. Alleen op die manier kunnen we onze plek op het wereldtoneel behouden en meegroeien met de markt.”Het in 2014 genomen besluit over de uitbreiding van Lelystad Airport maakt onderdeel uit van de breed gedragen afspraken die zijn gemaakt over de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland. Lelystad Airport gaat zich richten op het leisure-segment, het vakantieverkeer. De vrijgekomen, schaarse capaciteit op Schiphol kan vervolgens worden gebruikt voor vluchten naar bestemmingen die de meeste waarde toevoegen aan de Nederlandse economie en samenleving. Dit is in 2008 afgesproken in het Aldersakkoord en onderdeel van het zogenaamde selectiviteitsbeleid.