Home / Luchthavens / Ontwerp Schiphol’s Terminal A vooral functioneel

Ontwerp Schiphol’s Terminal A vooral functioneel

Ontwerp Schiphol’s Terminal A vooral functioneel

Amsterdam Airport Schiphol heeft voor haar nieuwe terminal gekozen voor het ontwerp van KAAN Architecten. Dit bureau heeft een terminalgebouw ontworpen dat sterk doet denken aan het originele ‘1967’- terminalontwerp. Dat is ook de inspiratiebron geweest voor het ontwerp, aldus de architecten. De nieuwe terminal moet in 2023 af zijn.

De nieuwe terminal is een uitbreiding van de bestaande terminal en wordt aangebouwd aan vertrek en aankomst 1. De uitbreiding is hard nodig voor het snel groeiende Schiphol. De uitbreiding moet straks jaarlijks ruimte geven aan 14 miljoen passagiers.

President-directeur Jos Nijhuis van Schiphol: “Dit ontwerp sluit aan bij het DNA van Schiphol. Dat is de belangrijkste reden waarom de jury voor dit ontwerp koos. Het ontwerp draagt bij een goede reisbeleving, een uitstekend reisproces, onze duurzame ambities en is toekomstbestendig. We kijken er naar uit straks de luchtvaartmaatschappijen en reizigers te ontvangen in de nieuwe terminal en aansluitende nieuwe pier.”

KAAN Architecten verklaart dat het meest inspirerende voor het ontwerpteam het ontwerp van de in 1967 gebouwde terminal was. Kenmerkend daarvoor is het overvloedige daglicht, de eenvoud van de ruimte en een aanzienlijke ruimtelijkheid. KAAN Architecten: “Het is bijzonder opvallend dat de materialen en de constructie zo minimaal opvallen. De herhalingen die de ruimte definiëren – de rijkolommen, de informatiepanelen, de kiosken, de gevelribben, de plafondlampen – dragen allemaal bij aan een kalmerend ritme. Dat is de echte essentie van het DNA van Schiphol: functionaliteit is prioriteit. De functionaliteit betekent in dit geval comfort, dagelijks gebruiksgemak en doeltreffendheid. Dit leidt tot een natuurlijke eenvoud.”

Eén terminal concept
De nieuwe terminal is een uitbreiding van de bestaande terminal van Schiphol en wordt aangebouwd aan vertrek- en aankomsthal 1. Door het aan elkaar te bouwen, houdt Schiphol vast aan het één terminal concept. Daardoor bevinden alle faciliteiten zich onder één dak. De laatste keer dat Schiphol de terminal permanent uitbreidde, was in 1993 met de huidige vertrek- en aankomsthallen 3 en 4.

 

 

 

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Europese luchttaxi op komst

Europese luchttaxi op komst

22/01/2021

Een Europees programma rond drones wil vanaf volgend jaar proeven doen met vliegende taxi’s, zonder piloot. Nederland is betrokken bij het project, dat “een veilige integratie van drones in een…

Sneltest UK ook op Eurostar

Sneltest UK ook op Eurostar

22/01/2021

Reizigers die vanaf zaterdag per Eurostar vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland willen, moeten voordat ze op de trein stappen een sneltest ondergaan. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van…

Minister negeert bede KLM

Minister negeert bede KLM

21/01/2021

Voor KLM-crew wordt vooralsnog geen uitzondering gemaakt bij de verplichte sneltest die vanaf 23 januari ingaat. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag gezegd in de Tweede…

Nieuwe ontslaggolf bij KLM 

Nieuwe ontslaggolf bij KLM 

21/01/2021

KLM schrapt 800 tot 1.000 banen, bovenop de reductie met 5.000 banen in 2020. Het bedrijf zegt dat herstel langer duurt dan verwacht. In de nieuwe saneringsronde zijn het vliegverbod…