Home / Luchthavens / Ontwerp nieuwe pier Schiphol

Ontwerp nieuwe pier Schiphol

Ontwerp nieuwe pier Schiphol

Schiphol heeft het Amerikaanse ingenieursbureau Aecom de opdracht verleend om een ontwerp te maken voor de geplande nieuwe pier. De tekening moet eind 2017 klaar zijn, de bouw begint in 2018 en oplevering staat op de rol voor eind 2019.

Aecom werkt bij de opdracht voor de Royal Schiphol Group samen in een consortium met vier Nederlandse partners: Cepezed, Imd, dGmR  en Copijn. Samen leveren ze een full design van de nieuwe pier en de airside faciliteiten.

“Schiphol heeft voor Aecom Team gekozen vanwege haar visie op architectuur en voorgestelde aanpak in combinatie met de prijs,” zegt de luchthaven in een verklaring. “Het team combineert relevante Nederlandse deskundigheid met internationale ervaring in luchtvaart, architectuur, duurzaamheid en interieur design van Aecom.”

Acht gates
De nieuwe pier krijgt acht gates: vijf voor narrow-body vliegtuigen aan de noordzijde en drie voor wide-body vliegtuigen aan de zuidzijde. De gates aan de zuidzijde kunnen ook gebruikt worden om zes narrow-body vliegtuigen aan te sluiten, zegt Schiphol. In een later stadium wil de luchthaven nog eens twee wide-body gates realiseren aan de zuidzijde.

“Schiphol heeft meer ruimte nodig om de groei van het aantal passagiers en vliegtuigbewegingen op te kunnen vangen,” zegt de luchthaven. “Om haar positie als multimodaal knooppunt en ‘Preferred Airport’ verder te ontwikkelen, staat Schiphol aan de vooravond van diverse uitgebreide infrastructurele investeringsprojecten, zoals de bouw van een nieuwe pier en terminal, aanpassingen aan de landzijdige infrastructuur en parkeerfaciliteiten en verbeteringen aan het trein- en busstation.”

500.000
Waar Schiphol in de verklaring geen gewag van maakt is de capaciteit op de luchthaven, die in 2017 mogelijk het maximum bereikt. Schiphol mag volgens afspraken aan de Alders-tafel tot 500.000 vliegbewegingen per jaar uitvoeren, om het milieu te sparen. Dit getal nadert en is mogelijk volgend jaar al bereikt.

Schiphol wilde vanaf 2108 Lelystad inzetten als overloopluchthaven, maar de geplande opening van die airport in de Flevopolder is inmiddels uitgesteld tot 2019. Hoe Schiphol de vluchten boven de 500.000 kan verwerken in 2017 en 2018, zonder de regels van de Alderstafel te overtreden, is volstrekt onduidelijk.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Dries Klein weg bij KLM

Dries Klein weg bij KLM

25/09/2020

Dries Klein (61), vicepresident sales KLM Benelux, gaat per 1 november het bedrijf verlaten, na 34 jaar dienstverband. Hij maakt gebruik van de vrijwillige vertrekregeling bij KLM en gaat daarmee…

FNV en KLM op ramkoers

FNV en KLM op ramkoers

25/09/2020

FNV en KLM liggen op ramkoers over de komende reorganisatie. De regering wil in ruil voor de miljardensteun een loonoffer van alle werknemers, stelt de directie. Maar de bond bestrijdt…

IATA schrapt top Amsterdam

IATA schrapt top Amsterdam

24/09/2020

IATA heeft de fysieke top in Amsterdam, die eerder al was doorgeschoven naar eind november, nu definitief geannuleerd als gevolg van de corona-pandemie. Wel komt er een virtuele sessie. Dit…

Kremers state agent bij KLM

Kremers state agent bij KLM

23/09/2020

Minister Hoekstra van Financiën heeft woensdag de langverwachte benoeming van een state agent bij KLM bekendgemaakt. Het is beroepsbestuurder Jeroen Kremers, die toezicht zal houden op de juiste besteding van…

Restitutie weer binnen 7 dagen

Restitutie weer binnen 7 dagen

23/09/2020

Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober zoals voorheen binnen zeven dagen hun klanten terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dit heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bepaald. Toezichthouder ILT,…