Home / Luchthavens / Ontwerp nieuwe pier Schiphol

Ontwerp nieuwe pier Schiphol

Ontwerp nieuwe pier Schiphol

Schiphol heeft het Amerikaanse ingenieursbureau Aecom de opdracht verleend om een ontwerp te maken voor de geplande nieuwe pier. De tekening moet eind 2017 klaar zijn, de bouw begint in 2018 en oplevering staat op de rol voor eind 2019.

Aecom werkt bij de opdracht voor de Royal Schiphol Group samen in een consortium met vier Nederlandse partners: Cepezed, Imd, dGmR  en Copijn. Samen leveren ze een full design van de nieuwe pier en de airside faciliteiten.

“Schiphol heeft voor Aecom Team gekozen vanwege haar visie op architectuur en voorgestelde aanpak in combinatie met de prijs,” zegt de luchthaven in een verklaring. “Het team combineert relevante Nederlandse deskundigheid met internationale ervaring in luchtvaart, architectuur, duurzaamheid en interieur design van Aecom.”

Acht gates
De nieuwe pier krijgt acht gates: vijf voor narrow-body vliegtuigen aan de noordzijde en drie voor wide-body vliegtuigen aan de zuidzijde. De gates aan de zuidzijde kunnen ook gebruikt worden om zes narrow-body vliegtuigen aan te sluiten, zegt Schiphol. In een later stadium wil de luchthaven nog eens twee wide-body gates realiseren aan de zuidzijde.

“Schiphol heeft meer ruimte nodig om de groei van het aantal passagiers en vliegtuigbewegingen op te kunnen vangen,” zegt de luchthaven. “Om haar positie als multimodaal knooppunt en ‘Preferred Airport’ verder te ontwikkelen, staat Schiphol aan de vooravond van diverse uitgebreide infrastructurele investeringsprojecten, zoals de bouw van een nieuwe pier en terminal, aanpassingen aan de landzijdige infrastructuur en parkeerfaciliteiten en verbeteringen aan het trein- en busstation.”

500.000
Waar Schiphol in de verklaring geen gewag van maakt is de capaciteit op de luchthaven, die in 2017 mogelijk het maximum bereikt. Schiphol mag volgens afspraken aan de Alders-tafel tot 500.000 vliegbewegingen per jaar uitvoeren, om het milieu te sparen. Dit getal nadert en is mogelijk volgend jaar al bereikt.

Schiphol wilde vanaf 2108 Lelystad inzetten als overloopluchthaven, maar de geplande opening van die airport in de Flevopolder is inmiddels uitgesteld tot 2019. Hoe Schiphol de vluchten boven de 500.000 kan verwerken in 2017 en 2018, zonder de regels van de Alderstafel te overtreden, is volstrekt onduidelijk.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…