Home / Luchthavens / Nog minder hinder Schiphol

Nog minder hinder Schiphol

Nog minder hinder Schiphol

Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland nemen extra stappen tegen geluidshinder, ‘ook nu er minder vliegverkeer is’ en ‘ongeacht de ontwikkeling van de luchtvaart,’ zeggen de twee organisaties.

De zestien nieuwe maatregelen betreffen onder meer onderzoek naar optimalisatie van diverse bestaande startroutes om woongebieden beter te ontzien, nieuwe technieken om vliegtuigen nauwkeurige bochten te laten vliegen en verbeterde planning van baanonderhoud en werkzaamheden. “Schiphol en LVNL doen dit nadat zij bewoners, bestuurders van provincies, gemeenten, gemeenteraden en maatschappelijke organisaties om hun mening over het programma vroegen,” zeggen ze in een verklaring. Het aangepaste programma met nu in totaal 44 maatregelen is donderdag door Dick Benschop, de CEO van de Royal Schiphol Group en Michiel van Dorst, de CEO van LVNL, aangeboden aan Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Programma
De twee partijen presenteerden in maart 2020 hun programma Minder hinder Schiphol op basis van input van verscheidene stakeholders: omwonenden, bestuurders, de Omgevingsraad Schiphol en anderen. Ook maakten Schiphol en de LVNL daarbij gebruik van eigen expertise en innovaties in luchtvaarttechnieken.

Daarna overviel de coronacrisis de internationale luchtvaart, waardoor het aantal vluchten op Schiphol meer dan halveerde, van bijna 500.000 vliegbewegingen in 2019 naar 227.000 in 2020. Ironisch genoeg waren daardoor lang niet alle plannen voor het beperken van de geluidshinder nodig, maar de in gang gezette uitvoering ervan ging niettemin door. “Schiphol en LVNL blijven zich, samen met de luchtvaartmaatschappijen, inspannen om hinder te beperken, ook nu er minder vliegverkeer is als gevolg van de coronapandemie en ongeacht de ontwikkeling van de luchtvaart,” aldus de twee organisaties.

Realisatie
Schiphol en LVNL noemen enkele hinderbeperkende maatregelen uit het programma die in 2020 zijn gerealiseerd: het hoger aanvliegen van de Polderbaan in de nacht, de nieuwe vaste nachtelijke naderingsroute naar de Zwanenburgbaan en een verlegde startroute vanaf de Kaagbaan bij Bodegraven.

Benschop (rechts op de foto) benadrukt dat hinderbeperking “een structurele opgave” is voor Schiphol. “Het is van groot belang, ongeacht het verminderde vliegverkeer nu. Met dit programma willen we op transparante wijze werken aan het verminderen van hinder, samen met onze omgeving.”

Van Dorst (links op de foto) zegt in de verklaring: “In goed overleg en samenwerking met de omgeving onderzoeken en ontwikkelen we voorstellen om geluid en emissies terug te dringen waarbij wij de veiligheid waarborgen. Zo creëert LVNL waarde voor mensen die in de omgeving van Schiphol wonen.”

Foto’s: Schiphol

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Knorretje helpt Schiphol

Knorretje helpt Schiphol

25/09/2021

Schiphol zet ‘diervriendelijk’ geteelde varkens in, die op afgeschermd land tussen twee banen oogstresten opeten, waardoor vogels mogelijk zullen wegblijven. Het gaat om een proef. De luchthaven werkt in het…

TMC Lola opgedoekt

TMC Lola opgedoekt

23/09/2021

Lola, een Amerikaanse TMC die in 2015 werd opgericht, heeft de stekker uit de eigen operatie getrokken. De corporate klanten zijn inmiddels ondergebracht bij partner Amex GBT. Officieel spreekt Lola…