Home / Luchthavens / Nijhuis noemt 2017 ‘jaar van grote drukte en impasse’

Nijhuis noemt 2017 ‘jaar van grote drukte en impasse’

Nijhuis noemt 2017 ‘jaar van grote drukte en impasse’

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers van Royal Schiphol Group vrijdag, uitte CEO Jos Nijhuis zijn zorgen over het ontbreken van afspraken voor de luchtvaart in Nederland voor de lange termijn. ‘Wat betreft afspraken maken bleek 2017 een verloren jaar’.

Het aantal passagiers op Schiphol is in 2017 met 7,7 procent gestegen naar 68,5 miljoen en de luchthaven zit met 497.000 vliegbewegingen praktisch aan het plafond van een half miljoen. “Met de omgeving is afgesproken dat we ons tot en met 2020 aan dit plafond houden en dat doen we ook,” zegt Nijhuis. “Maar dat betekent met de huidige vraag naar luchtvaart dat we dringend alternatieven nodig hebben. Want als Schiphol stil komt te staan, vliegt Nederland achteruit.”

De afspraken die nu gelden, voldoen straks niet meer, zegt Nijhuis. “Toen ik hier vorig jaar stond, vroeg ik de energie te richten op een afsprakenkader voor ná 2020. Maar wat betreft afspraken maken bleek 2017 een verloren jaar. Na de Tweede Kamer verkiezingen in maart duurde het zeven maanden tot het regeerakkoord werd gepresenteerd. In plaats van een dialoog te voeren, sprak iedereen voor zich. Zo kwamen we in het jaar van de grote drukte in een impasse terecht. En hebben we nog steeds geen duidelijke afspraken gemaakt over hoe we verder gaan na 2020.”

Om de mainport Schiphol te ontlasten, is het van groot belang dat Lelystad Airport volgend jaar écht opengaat, zegt Nijhuis. “Ik begrijp dat KLM zegt ‘als Lelystad Airport nu geen groen licht krijgt, groei dan door op Schiphol’. Dat kan de ondernemer in mij heel goed begrijpen.”

Dit voorjaar uitsluitsel over Lelystad Airport
Volgens Nijhuis moet in april of uiterlijk mei dit jaar definitief uitsluitsel worden gegeven of de geplande opening van Lelystad Airport per 1 april 2019 haalbaar is. Luchtvaartmaatschappijen hebben immers tijd nodig om hun capaciteit in te plannen en tarieven in de markt te zetten. “Aan Schiphol zal het niet liggen, wij zijn ruimschoots voor die tijd klaar met onze voorbereidingen voor Lelystad Airport.”

Mocht Lelystad niet op tijd opengaan, dan zullen partijen – Schiphol, de politiek, de sector en omwonenden – weer om tafel moeten zitten. “Wij hebben gezamenlijk afspraken gemaakt. Onderdeel van het akkoord was dat het maximale aantal vliegbewegingen op Schiphol werd teruggebracht van 510.000 naar 500.000 en dat capaciteit op Lelystad Airport zou worden gecreëerd om de mainport te ontlasten. Ook is besloten dat als een van de partijen de afspraken niet kan nakomen, we opnieuw om de tafel gaan zitten.” Die tijd lijkt nu aangebroken.

Voorlopig blijven de afspraken tot 2020 staan. “We zullen moeten dealen met de schaarste tot de politiek duidelijkheid kan bieden,” aldus Nijhuis.

Het was de laatste presentatie van de jaarcijfers van Royal Schiphol Group voor Nijhuis. Hij stopt per 31 maart 2018 als CEO, maar een opvolger is nog steeds niet bekendgemaakt. Nijhuis geeft aan in het tweede kwartaal van dit jaar ‘nog beschikbaar te zijn voor een goede overdracht van zaken’. Een andere baan voor daarna heeft Nijhuis nog niet. “Ik neem eerst wat rust en zie wat er op mij afkomt. Wellicht een aantal commissariaten en adviesfuncties – tuinieren is niet mijn ding.”

Verder blijf Nijhuis tot 1 april 2019 als non-executive director de internationale activiteiten van Schiphol – Groupe ADP en Brisbane Airport – aansturen. “Dan heeft mijn opvolger de handen vrij om alle aandacht op de activiteiten van Schiphol Group in Nederland te richten,” aldus Nijhuis.

 

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….