Home / Luchthavens / Nieuwe mega-airport in Mexico City gaat niet door

Nieuwe mega-airport in Mexico City gaat niet door

Nieuwe mega-airport in Mexico City gaat niet door

Mexico City krijgt geen nieuwe mega-luchthaven, zo heeft de aanstaande president López Obrador gezegd. Hij volgt daarmee de uitslag van een referendum. De huidige airport blijft, terwijl een militaire luchthaven mogelijk wordt omgebouwd voor civiel verkeer.

Het werk aan de nieuwe luchthaven bij de Mexicaanse hoofdstad was al drie jaar aan de gang. Een van de contractpartijen was de Nederlandse consultancy NACO.

Andres Manuel López Obrador won in juli de presidentsverkiezingen; hij treedt op 1 december aan. Hij beloofde tijdens zijn campagne een nationaal referendum te zullen houden over de nieuwe luchthaven, wegens de corruptie en kostenoverschrijding die hij zei te constateren bij de bouw.

Het referendum kwam er, eind oktober. Weinig Mexicanen namen evenwel de moeite te gaan stemmen: een miljoen mensen (op een bevolking van 129 miljoen) en van hen stemde zeventig procent voor het staken van de aanleg.

Geldig
Ondanks de lage opkomst oordeelde López Obrador dat het referendum geldig was. De zittende president Peña Nieto kon niet anders dan deze beleidslijn te volgen en trok deze week de stop uit de bouw van de airport. De meeste van de duizenden bouwvakkers hebben het terrein inmiddels verlaten.

Hoeveel de werkzaamheden tot nu toe hebben gekost is nog niet duidelijk. Na oplevering, die na enkele vertragingen vanaf 2020 was voorzien, zouden de kosten rond de dertien miljard dollar zijn geweest. Wat er met het bouwterrein en het materiaal gaat gebeuren is evenmin bekend.

Mexico City zit nu opgezadeld met een probleem: de bestaande internationale luchthaven zit aan de grens van haar capaciteit (45 miljoen passagiers in 2017). López Obrador zegt daar wel oog voor te hebben. Hij wil een militaire basis nabij de stad ombouwen voor civiel gebruik. In de voorstad Toluca is nog een derde luchthaven gevestigd, die veel verkeer verwwerkt. De drie airports kunnen volgens de komende president de komende tien jaar voldoende verkeer verwerken.

Aeromexico, partner van KLM, en andere airlines die op Mexico City vliegen, betreuren het schrappen van de nieuwe airport. Ze betwijfelen of de bestaande infrastructuur de stijgende vraag aankan.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Dries Klein weg bij KLM

Dries Klein weg bij KLM

25/09/2020

Dries Klein (61), vicepresident sales KLM Benelux, gaat per 1 november het bedrijf verlaten, na 34 jaar dienstverband. Hij maakt gebruik van de vrijwillige vertrekregeling bij KLM en gaat daarmee…

FNV en KLM op ramkoers

FNV en KLM op ramkoers

25/09/2020

FNV en KLM liggen op ramkoers over de komende reorganisatie. De regering wil in ruil voor de miljardensteun een loonoffer van alle werknemers, stelt de directie. Maar de bond bestrijdt…

IATA schrapt top Amsterdam

IATA schrapt top Amsterdam

24/09/2020

IATA heeft de fysieke top in Amsterdam, die eerder al was doorgeschoven naar eind november, nu definitief geannuleerd als gevolg van de corona-pandemie. Wel komt er een virtuele sessie. Dit…

Kremers state agent bij KLM

Kremers state agent bij KLM

23/09/2020

Minister Hoekstra van Financiën heeft woensdag de langverwachte benoeming van een state agent bij KLM bekendgemaakt. Het is beroepsbestuurder Jeroen Kremers, die toezicht zal houden op de juiste besteding van…

Restitutie weer binnen 7 dagen

Restitutie weer binnen 7 dagen

23/09/2020

Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober zoals voorheen binnen zeven dagen hun klanten terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dit heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bepaald. Toezichthouder ILT,…