Home / Luchthavens / Nieuwe mega-airport in Mexico City gaat niet door

Nieuwe mega-airport in Mexico City gaat niet door

Nieuwe mega-airport in Mexico City gaat niet door

Mexico City krijgt geen nieuwe mega-luchthaven, zo heeft de aanstaande president López Obrador gezegd. Hij volgt daarmee de uitslag van een referendum. De huidige airport blijft, terwijl een militaire luchthaven mogelijk wordt omgebouwd voor civiel verkeer.

Het werk aan de nieuwe luchthaven bij de Mexicaanse hoofdstad was al drie jaar aan de gang. Een van de contractpartijen was de Nederlandse consultancy NACO.

Andres Manuel López Obrador won in juli de presidentsverkiezingen; hij treedt op 1 december aan. Hij beloofde tijdens zijn campagne een nationaal referendum te zullen houden over de nieuwe luchthaven, wegens de corruptie en kostenoverschrijding die hij zei te constateren bij de bouw.

Het referendum kwam er, eind oktober. Weinig Mexicanen namen evenwel de moeite te gaan stemmen: een miljoen mensen (op een bevolking van 129 miljoen) en van hen stemde zeventig procent voor het staken van de aanleg.

Geldig
Ondanks de lage opkomst oordeelde López Obrador dat het referendum geldig was. De zittende president Peña Nieto kon niet anders dan deze beleidslijn te volgen en trok deze week de stop uit de bouw van de airport. De meeste van de duizenden bouwvakkers hebben het terrein inmiddels verlaten.

Hoeveel de werkzaamheden tot nu toe hebben gekost is nog niet duidelijk. Na oplevering, die na enkele vertragingen vanaf 2020 was voorzien, zouden de kosten rond de dertien miljard dollar zijn geweest. Wat er met het bouwterrein en het materiaal gaat gebeuren is evenmin bekend.

Mexico City zit nu opgezadeld met een probleem: de bestaande internationale luchthaven zit aan de grens van haar capaciteit (45 miljoen passagiers in 2017). López Obrador zegt daar wel oog voor te hebben. Hij wil een militaire basis nabij de stad ombouwen voor civiel gebruik. In de voorstad Toluca is nog een derde luchthaven gevestigd, die veel verkeer verwwerkt. De drie airports kunnen volgens de komende president de komende tien jaar voldoende verkeer verwerken.

Aeromexico, partner van KLM, en andere airlines die op Mexico City vliegen, betreuren het schrappen van de nieuwe airport. Ze betwijfelen of de bestaande infrastructuur de stijgende vraag aankan.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Voor een schonere lucht

Voor een schonere lucht

16/11/2018

KLM en Schiphol streven eensgezind naar een verdere verlaging van de uitstoot van broeikasgas. Dit hebben de topmannen van beide ondernemingen gezegd op het symposium van de Dutch Aviation Group…

China Southern uit SkyTeam

China Southern uit SkyTeam

15/11/2018

China Southern Airlines verlaat per 1 januari 2019 SkyTeam. De alliantie zegt dat China Southern, een grote partner van KLM, een nieuwe strategie wil volgen. Het vertrek komt niet onverwacht….

Sabre koopt Farelogix

Sabre koopt Farelogix

15/11/2018

Sabre Corporation neemt Farelogix over, zo hebben beide Amerikaanse bedrijven bekendgemaakt. Het gecombineerde technologiebedrijf moet het ‘end-to-end’ NDC-aanbod van Sabre versnellen. De acquisitie moet nog goedkeuring krijgen van de mededingsautoriteiten…

Flybe opnieuw te koop

Flybe opnieuw te koop

14/11/2018

Flybe heeft zichzelf te koop aangeboden. De Britse regionale carrier moest vorige maand een winstwaarschuwing afgeven en denkt zelfstandig niet te kunnen overleven. Het is de tweede keer in korte…

Reisrapportagetool CWT

Reisrapportagetool CWT

13/11/2018

Carlson Wagonlit Travel heeft een nieuwe ‘reisrapportagetool’ gelanceerd. CWT AnswerIQ is een business intelligence tool die werkt als een gepersonaliseerde zoekmachine met toegang tot alle gegevens van het reisprogramma van…