Home / Luchthavens / Nieuwe mega-airport in Mexico City gaat niet door

Nieuwe mega-airport in Mexico City gaat niet door

Nieuwe mega-airport in Mexico City gaat niet door

Mexico City krijgt geen nieuwe mega-luchthaven, zo heeft de aanstaande president López Obrador gezegd. Hij volgt daarmee de uitslag van een referendum. De huidige airport blijft, terwijl een militaire luchthaven mogelijk wordt omgebouwd voor civiel verkeer.

Het werk aan de nieuwe luchthaven bij de Mexicaanse hoofdstad was al drie jaar aan de gang. Een van de contractpartijen was de Nederlandse consultancy NACO.

Andres Manuel López Obrador won in juli de presidentsverkiezingen; hij treedt op 1 december aan. Hij beloofde tijdens zijn campagne een nationaal referendum te zullen houden over de nieuwe luchthaven, wegens de corruptie en kostenoverschrijding die hij zei te constateren bij de bouw.

Het referendum kwam er, eind oktober. Weinig Mexicanen namen evenwel de moeite te gaan stemmen: een miljoen mensen (op een bevolking van 129 miljoen) en van hen stemde zeventig procent voor het staken van de aanleg.

Geldig
Ondanks de lage opkomst oordeelde López Obrador dat het referendum geldig was. De zittende president Peña Nieto kon niet anders dan deze beleidslijn te volgen en trok deze week de stop uit de bouw van de airport. De meeste van de duizenden bouwvakkers hebben het terrein inmiddels verlaten.

Hoeveel de werkzaamheden tot nu toe hebben gekost is nog niet duidelijk. Na oplevering, die na enkele vertragingen vanaf 2020 was voorzien, zouden de kosten rond de dertien miljard dollar zijn geweest. Wat er met het bouwterrein en het materiaal gaat gebeuren is evenmin bekend.

Mexico City zit nu opgezadeld met een probleem: de bestaande internationale luchthaven zit aan de grens van haar capaciteit (45 miljoen passagiers in 2017). López Obrador zegt daar wel oog voor te hebben. Hij wil een militaire basis nabij de stad ombouwen voor civiel gebruik. In de voorstad Toluca is nog een derde luchthaven gevestigd, die veel verkeer verwwerkt. De drie airports kunnen volgens de komende president de komende tien jaar voldoende verkeer verwerken.

Aeromexico, partner van KLM, en andere airlines die op Mexico City vliegen, betreuren het schrappen van de nieuwe airport. Ze betwijfelen of de bestaande infrastructuur de stijgende vraag aankan.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Delta investeert in milieu

Delta investeert in milieu

17/02/2020

Delta Air Lines investeert tot 2030 honderd miljoen euro per jaar om de eigen uitstoot van CO2 te verminderen. De Amerikaanse carrier zegt hiermee onder meer ‘clean-air technologieën’ te willen…

‘Prima’ cijfers Schiphol

‘Prima’ cijfers Schiphol

14/02/2020

Schiphol heeft volgens financieel directeur Jabine van der Meijs een ‘prima’ jaar achter de rug. Het aantal passagiers groeide slechts licht, maar de financiële resultaten waren ‘solide, met een stijging…

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

14/02/2020

2020 wordt volgens president-directeur Dick Benschop ‘een cruciaal jaar.’ Hij noemde vrijdag de situatie rond Lelystad, de ontwikkeling op ‘de middellange termijn’ en de ‘contouren van de luchtvaart richting 2050’…

Deal Corendon en KLM

Deal Corendon en KLM

13/02/2020

KLM heeft donderdag een overeenkomst gesloten met vakantiebedrijf Corendon over vluchten naar Curaçao. Vanaf het winterseizoen 2020/2021 neemt Corendon gedurende een periode van drie jaar een kwart miljoen stoelen af…