Home / Luchthavens / Nieuwe mega-airport in Mexico City gaat niet door

Nieuwe mega-airport in Mexico City gaat niet door

Nieuwe mega-airport in Mexico City gaat niet door

Mexico City krijgt geen nieuwe mega-luchthaven, zo heeft de aanstaande president López Obrador gezegd. Hij volgt daarmee de uitslag van een referendum. De huidige airport blijft, terwijl een militaire luchthaven mogelijk wordt omgebouwd voor civiel verkeer.

Het werk aan de nieuwe luchthaven bij de Mexicaanse hoofdstad was al drie jaar aan de gang. Een van de contractpartijen was de Nederlandse consultancy NACO.

Andres Manuel López Obrador won in juli de presidentsverkiezingen; hij treedt op 1 december aan. Hij beloofde tijdens zijn campagne een nationaal referendum te zullen houden over de nieuwe luchthaven, wegens de corruptie en kostenoverschrijding die hij zei te constateren bij de bouw.

Het referendum kwam er, eind oktober. Weinig Mexicanen namen evenwel de moeite te gaan stemmen: een miljoen mensen (op een bevolking van 129 miljoen) en van hen stemde zeventig procent voor het staken van de aanleg.

Geldig
Ondanks de lage opkomst oordeelde López Obrador dat het referendum geldig was. De zittende president Peña Nieto kon niet anders dan deze beleidslijn te volgen en trok deze week de stop uit de bouw van de airport. De meeste van de duizenden bouwvakkers hebben het terrein inmiddels verlaten.

Hoeveel de werkzaamheden tot nu toe hebben gekost is nog niet duidelijk. Na oplevering, die na enkele vertragingen vanaf 2020 was voorzien, zouden de kosten rond de dertien miljard dollar zijn geweest. Wat er met het bouwterrein en het materiaal gaat gebeuren is evenmin bekend.

Mexico City zit nu opgezadeld met een probleem: de bestaande internationale luchthaven zit aan de grens van haar capaciteit (45 miljoen passagiers in 2017). López Obrador zegt daar wel oog voor te hebben. Hij wil een militaire basis nabij de stad ombouwen voor civiel gebruik. In de voorstad Toluca is nog een derde luchthaven gevestigd, die veel verkeer verwwerkt. De drie airports kunnen volgens de komende president de komende tien jaar voldoende verkeer verwerken.

Aeromexico, partner van KLM, en andere airlines die op Mexico City vliegen, betreuren het schrappen van de nieuwe airport. Ze betwijfelen of de bestaande infrastructuur de stijgende vraag aankan.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Zorgen IATA om Brexit

Zorgen IATA om Brexit

16/01/2019

IATA maakt zich grote zorgen over Brexit, na de afwijzing van de UK-EU deal door het Britse parlement. Met nog twee maanden te gaan weten airlines volgens topman Alexandre de…

Ticket blunders bij Cathay

Ticket blunders bij Cathay

14/01/2019

Cathay Pacific heeft voor de tweede keer in korte tijd tickets in First Class per ongeluk verkocht voor een economy tarief. Afgelopen weekeinde bood Cathay stoelen aan tussen Lissabon en…

Samenwerking BZ en ANVR

Samenwerking BZ en ANVR

14/01/2019

Het ministerie van Buitenlandse Zaken en de ANVR gaan intensiever samenwerken om de assistentie aan Nederlandse reizigers te verbeteren. Dit heeft Stef Blok, de verantwoordelijke minister, vandaag bekendgemaakt. Voortaan komen…