Home / Luchthavens / Nieuwe luchthaven Beijing is ontwerp van NACO

Nieuwe luchthaven Beijing is ontwerp van NACO

Nieuwe luchthaven Beijing is ontwerp van NACO

De Chinese autoriteiten hebben dinsdag het groene licht gegeven voor de bouw van een nieuwe, megaluchthaven bij de hoofdstad Beijing. NACO, Netherlands Airport Consultants, is de ontwerper van de airport die 13 miljard dollar gaat kosten.

De plannen voor de nieuwe luchthaven ten zuiden van de stad bestonden al twee jaar, maar er was nog geen officiële goedkeuring voor de bouw gegeven. Nu wel. NACO, onderdeel van RoyalHaskoningDHV, liet twee jaar geleden al ontwerpen zien van de nieuwe luchthaven. Daaruit blijkt dat er acht runways komen en dat de capaciteit is berekend op 130 miljoen passagiers per jaar. De bouw zal met de gebruikelijke Chinese snelheid gaan en zoals het nu lijkt nog vóór 2020 zijn afgerond.

De metropool Beijing (21 miljoen inwoners) wordt nu bediend door Beijing Capital International Airport, die met 84 miljoen passagiers de op een na (Atlanta) drukste luchthaven ter wereld is. Beijing Capital, die voor de Olympische Spelen van 2008 een grondige uitbreiding onderging, was berekend op 75 miljoen passagiers en is dus al weer te klein.

De militaire basis Nanyuan bij de stad wordt nu als tweede luchthaven gebruikt, maar is ook veel te klein om voldoende extra capaciteit te bieden. Daarom hebben de communistische autoriteiten besloten een geheel nieuwe luchthaven te bouwen, die voorlopig Beijing Capital Second International Airport wordt genoemd of ook wel Beijing Daxing International Airport , naar de nabijgelegen plaats Daxing.

China is met 1,367 miljard inwoners – een vijfde van de mensheid – het volkrijkste land op aarde. Door de fenomenale economische groei van de Volksrepubliek van de afgelopen 10-20 jaar steeg de vraag naar vliegtuigtickets explosief. Maar een totale capaciteit van 200 miljoen passagiers per jaar voor twee luchthavens, lijkt zelfs voor China wat veel.

Maar, de noodzaak om de infrastructuur uit te breiden is niet de enige drijvende factor voor bouw in de eenpartijstaat. Veel van de zware industrie, zoals staalbedrijven en cementproducenten, zijn nog steeds in handen van de staat, die er moeite mee heeft saneringen door te voeren. Om overschotten te voorkomen plannen de autoriteiten daarom voortdurend megaprojecten: spoorwegen, luchthavens en onroerend goed, die met voortvarendheid worden uitgevoerd.

In China verrezen de afgelopen jaren al tientallen nieuwe luchthavens en evenzovele zijn nog in aanbouw of gepland. Van de 200 bestaande grote airports in het land is maar een kwart dat zichzelf kan bedruipen, de andere 150 moeten het hebben van regeringssubsidie, zo gaven de Chinese luchtvaartautoriteiten deze maand toe.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…

Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…