Home / Luchthavens / Nieuw plan voor Lelystad

Nieuw plan voor Lelystad

Nieuw plan voor Lelystad

Lelystad Airport zal in de eerste fase na opening, gepland in 2020, vooral een overloopluchthaven voor Schiphol worden, maar niet exclusief, zo staat in een brief van minister Cora van Nieuwenhuizen, vandaag, aan de Tweede Kamer.

De bewindsvrouw werd in december door de Europese Commissie teruggefloten omdat zij via een Verkeersverdelingsregel (VVR) uitsluitend verkeer van Schiphol naar Lelystad wilde dirigeren. Europese regelgeving schrijft voor dat er sprake moet zijn van non-discriminatie, proportionaliteit en vrije markttoegang. Een luchthaven moet dus ook zelfstandig kunnen opereren.

Eisen EU
In haar nieuwe plan zegt Van Nieuwenhuizen tegemoet te komen aan de eisen van Brussel. Ze schrijft dat er een VVR komt voor ‘de eerste fase’ van 25.000 slots op Lelystad, waarbij de slotcoördinator de opdracht krijgt ‘prioriteit’ toe te kennen aan verkeer afkomstig van Schiphol. Onduidelijk is welk aantal niet zal behoren tot de overloop van de mainport en of de Europese Commissie hiermee genoegen zal nemen.

De minister benadrukt nogmaals dat het netwerkverkeer op Schiphol van ‘essentieel’ belang is. ‘Gezien de schaarse capaciteit voor luchtvaart in Nederland en de aanzienlijke belasting van het milieu die de luchtvaart op dit moment en op middellange termijn nog met zich meebrengt, hecht het kabinet eraan beschikbare capaciteit in te zetten om de hubfunctie van Schiphol maximaal te ondersteunen.’

Van Nieuwenhuizen wil dan ook dat de slots die op Schiphol vrijkomen doordat airlines vanaf Lelystad zullen vliegen worden gebruikt voor long haul bestemmingen.

10.000 vluchten
Met dit plan kan Schiphol jaren vooruit, want tot en met 2023 is het maximale aantal vliegbewegingen voor Lelystad vastgelegd op 10.000 per jaar. Pas ‘op termijn’ zou sprake zijn van een groei naar het maximale aantal van 45.000 vluchten per jaar.

Met de brief van vandaag van de minister is nog lang niet alles geregeld rondom de twee luchthavens. Er bestaat in de omgeving van Lelystad nog steeds veel verzet tegen de opening. Bovendien zullen airlines nog moeten worden verleid, met onder meer lagere havengelden, om hun operatie inderdaad te verhuizen van Schiphol naar de Flevopolder.

Van Nieuwenhuizen hakt naar verwachting deze of volgende maand de knoop door, zowel over Lelystad als Schiphol.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…