Home / Luchthavens / Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke gebieden waaronder de bagagekelders en de platformen.

Door het grotere bereik en het lagere stroomverbruik ten opzichte van wifi is het netwerk ‘uitermate geschikt’ om slimme sensoren te ontsluiten en data over lange afstanden te versturen, zegt Schiphol in een verklaring.

De sensoren verbinden faciliteiten en infrastructuur op Schiphol met het internet. De informatie van deze sensoren geeft Schiphol real-time inzichten. Het netwerk is tevens aangelegd voor andere organisaties die op Schiphol met Internet of Things aan de slag willen.

Zintuigen
‘Het eigen netwerk voor Internet of Things onderstreept onze ambitie om voorop te lopen in digitalisering op luchthavens en de toepassingen op Schiphol slim te maken, zodat we processen voor reizigers en partners kunnen verbeteren,’ zegt Sjoerd Blüm, chief information officer van de luchthaven.

‘Er draaien al Internet of Things toepassingen en in de toekomst kunnen we nieuwe cases snel doorvoeren. Door digitale zintuigen te gebruiken, willen we onze diensten verbeteren en de luchthaven aantrekkelijker maken,’ aldus Blüm.

Toiletten
De eerste Internet of Things toepassing op Schiphol is de mogelijkheid voor de reiziger om real-time feedback te geven over hun ervaring met de toiletfaciliteiten. Met de real-time beoordeling van de reiziger wordt een gedetailleerde analyse gemaakt van hoe de toiletten gebruikt en gewaardeerd worden.

In de maand september kwamen er ruim 550.000 reacties binnen. ‘Op basis van de real-time informatie kunnen onze schoonmaakpartijen proactief op verstoringen of vervuiling acteren. De eerste resultaten laten zien dat toiletten schoner zijn en reizigers dit waarderen,’ zegt de luchthaven.

Laagdrempelig
Op het eigen netwerk kunnen nieuwe toepassingen volgens Schiphol ‘snel en laagdrempelig’ worden doorgevoerd. Schiphol verwacht toepassingen te testen met sensoren op vliegtuigopstelplaatsen, waarbij de sensoren real-time informatie kunnen verschaffen over het materiaal dat aanwezig is op de opstelplaats.

De luchthaven verwacht hiermee te zien of het vereiste materieel aanwezig is, voordat een vliegtuig en het afhandelingspersoneel aankomen bij de gate. Tegelijkertijd kan deze informatie naar verwachting helpen storingen snel te verhelpen en vertraging voor de luchtvaartmaatschappij en reiziger te voorkomen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…

Partnership Accor en Alibaba

Partnership Accor en Alibaba

08/11/2019

Accor en de Alibaba Group zijn een strategische samenwerking aangegaan, bestaande uit de ontwikkeling van digitale applicaties en loyaliteitsprogramma’s. Accor en het Chinese Alibaba zetten donderdag op de China International…