Home / Luchthavens / Minister wil ook autonome groei op Lelystad Airport

Minister wil ook autonome groei op Lelystad Airport

Minister wil ook autonome groei op Lelystad Airport

Minister Van Nieuwenhuizen (VVD) wil dat Lelystad zelfstandig verkeer kan aantrekken en niet alleen een overloopluchthaven voor Schiphol zal worden. Dit leidt tot verdeeldheid in Den Haag, ook binnen de regeringscoalitie. Nieuw uitstel van de opening in 2020 dreigt.

De bewindsvrouw schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het Luchthavenbesluit Lelystad wat haar betreft dient te worden gewijzigd, waarbij er ruimte komt voor ‘handelsverkeer’ van luchtvaartmaatschappijen ‘die open staan voor individuele boekingen voor passagiers, vracht of post.’  Het is een voorstel, dat nog door de Tweede Kamer zal worden besproken.

Europese Commissie
Cora van Nieuwenhuizen moest wel met een nieuw besluit komen omdat de Europese Commissie haar begin deze maand op de vingers tikte: Nederland mag volgens Europese wetgeving geen airlines dwingen Schiphol te verruilen voor Lelystad.

Hoewel het ministerie en het luchthavenbedrijf deze gedwongen uitplaatsing al hadden ingetrokken bleef de Verkeersverdelingsregel (VRR) voor de distributie van vluchten tussen beide airports tot voor kort nog wel overeind. Schiphol zei met incentives zoals lagere luchthaventarieven airlines naar Lelystad te willen lokken. Maar Brussel acht deze VRR in strijd met het marktprincipe.

Van Nieuwenhuizen heeft in een reactie hierop de VRR geschrapt. Als er geen gedwongen uitplaatsing meer is, heeft ook een verdelingsregel geen zin meer, luidt de redenatie. Lelystad Airport moet straks volgens haar ook zelfstandig nieuwe vluchten kunnen aantrekken, die niet afkomstig zijn van Schiphol.

Theorie
Het is deels een theoretische discussie: Schiphol zit tot eind 2020 vol en er kunnen geen nieuwe vluchten bij, boven de 500.000 vliegbewegingen. Dus kan uitbreiding alleen via Lelystad, met een nu geplande opening ‘in 2020.’

Maar uitvoering van het plan van de minister zou wel een kwalitatieve wijziging voor Lelystad Airport inhouden. De intentie was aanvankelijk om alleen vakantievluchten te verplaatsen van Schiphol. zodat op de mainport meer ruimte voor zakelijk en intercontinentaal overstapverkeer zou komen. Nu is er sprake van alle ‘handelsverkeer’ dat ook autonoom naar Lelystad zou kunnen komen, waarbij de vraag of de vluchten ook op Schiphol terecht zouden kunnen er niet meer toe doet.

Aan de capaciteit van Lelystad verandert deze voorgestelde aanpassing niets. De luchthaven in de Flevopolder mag op termijn doorgroeien tot maximaal 45.000 vluchten per jaar (starts en landingen bij elkaar opgeteld), zo verzekert Van Nieuwenhuizen nogmaals in haar brief.

Geen autonome groei
Maar een aantal politieke partijen, waaronder regeringspartijen D66 en ChristenUnie en – in mindere mate – het CDA zijn er niet gerust op. Ze zijn tegen die autonome groei, omdat Lelystad in hun redenering dan veel belangrijker wordt dan eerder de bedoeling was, waarbij ook de geluidsoverlast mogelijk ook stijgt. Alleen de VVD, de partij van minister van Nieuwenhuizen, steunt binnen de coalitie de zelfstandige rol van Lelystad volop.

De minister stelt verder in haar brief een ‘aanscherping’ van de openingstijden van Lelystad voor. De regel ‘gesloten van 23.00 uur tot 6.00 uur’ wil zij vervangen door ‘geopend van 6.00 uur tot 23.00 uur’. Deze aanpassing is nodig om verkeer dat om wat voor reden dan ook (het weer, een technisch euvel, slotproblemen et cetera) na 11 uur ‘s avonds arriveert, alsnog te laten landen.

Geluidsoverlast
In de provincies Gelderland en Overijssel, waar veel van de aan- en afvliegroutes van Lelystad komen te liggen, bestaat al jaren verzet tegen de verwachte geluidsoverlast. Omdat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) veel te laat is begonnen met een herindeling van het luchtruim, is deze pas in 2023 gereed.

Tot die tijd zullen vluchten dichtbij Lelystad op een lager niveau moeten vliegen dan in de eindfase, om zolang niet in de knoei te komen met het luchtverkeer van Schiphol.

In de regio’s rondom Lelystad Airport, waar de ChristenUnie en het CDA veel aanhang hebben, zijn daarom eerder dit jaar stemmen opgegaan om de opening van Lelystad uit te stellen tot na 2023, als het luchtruim ‘klaar’ is. De minister gaat daarentegen nog steeds uit van 2020 als openingsjaar, al heeft ze het niet langer over 1 april 2020, zoals voorheen.

De ontwikkelingen rondom de VRR en het voorgestelde ‘aanscherpen’ van de openingstijden geven de tegenstanders van Lelystad extra argumenten voor hun verzet.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
EasyJet zegt ciao Alitalia

EasyJet zegt ciao Alitalia

20/03/2019

EasyJet heeft zich deze week onverwachts teruggetrokken uit het consortium van drie partijen die bezig waren Alitalia over te nemen. De toekomst van de Italiaanse carrier is hiermee weer onzeker…

Boeing en FAA onder vuur

Boeing en FAA onder vuur

19/03/2019

Terwijl het bewijs groeit dat de crashes van twee Boeing 737 MAX’s dezelfde oorzaak hadden, komen zowel de fabrikant als de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA onder vuur te liggen. Mogelijk kreeg…

Belang ABP in Zaventem

Belang ABP in Zaventem

19/03/2019

Het Nederlandse Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds wordt voor 16,8 procent eigenaar van Brussels Airport (Zaventem), nadat de Australische investeringsgroep Macquarie haar belang te koop had aangeboden. ‘Afronding van de transactie vindt…