
Lelystad Airport gaat definitief niet open in april 2019 heeft minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat woensdag laten weten in een persconferentie: “Met maximale druk op het proces is opening van Lelystad Airport per 1 april 2019 wellicht mogelijk. Maar dat vind ik niet verantwoord. Ik wil het zorgvuldig doen en vind het realistisch om uit te gaan van 2020.”
Minister Van Nieuwenhuizen komt daarmee tegemoet aan de omwonenden, die zich zorgen maken over geluidsoverlast door de aansluitroutes. Om niet in problemen te komen met het vliegverkeer rondom Schiphol, zal in de eerste jaren gebruik moeten worden gemaakt van lange laagvliegroutes. Pas bij de herindeling van het luchtruim in 2023 kunnen de aansluitroutes worden aangepast naar een hoger niveau, wat voor minder overlast zorgt.
Daarnaast zijn er fouten gemaakt in de geluidsberekeningen voor de milieueffecten rapportage (MER). Er zijn twee woningen extra die in aanmerking komen voor isolatie. Verder blijkt dat het aantal bewoners dat valt binnen de contour voor ernstige geluidshinder lager ligt dan de oorspronkelijke MER uit 2014. Omdat de wettelijke contouren wijzigen, zal het Luchthavenbesluit worden aangepast.
Door uitbreiding van Lelystad Airport zeker een jaar uit te stellen, hoopt de minister het vertrouwen van omwonenden terug te winnen.
Maximaal 45.000 vliegtuigbewegingen
De minister stelt als harde randvoorwaarde bij de herindeling van het luchtruim in 2023 dat de aansluitroutes van Lelystad Airport hoger komen te liggen. Ze legt daarnaast vast dat er tot de herindeling van het luchtruim maximaal 10.000 vliegtuigbewegingen zijn vanaf de luchthaven. Lelystad Airport zal in het eerste jaar 4000 vliegtuigbewegingen van Schiphol overnemen. Het tweede jaar gaat het om 7000 vliegtuigbewegingen, waarna er vanaf 2022 maximaal 10.000 vliegtuigbewegingen mogelijk zijn. Voor de lange termijn legt de minister vast dat er bij Lelystad Airport maximaal 45.000 vliegtuigbewegingen mogen plaatsvinden. Dit maximum zal in het Luchthavenbesluit worden opgenomen.
In een brief aan de Tweede Kamer geeft de minister aan dat er richting de opening nog een aantal belangrijke stappen moeten worden gezet. Zo zal de commissie voor de m.e.r. advies uitbrengen over de MER-actualisatie. Daarnaast wordt de verkeersverdelingsregel getoetst door de Europese Commissie. De verkeersverdelingsregel maakt deel uit van het zogeheten selectiviteitsbeleid waarmee de uitplaatsing van Schipholvluchten naar Lelystad wordt geregeld. Het gewijzigde luchthavenbesluit wordt voorgehangen in de Tweede Kamer en de Eerste Kamer en er volgt advies van de Raad van State.