Home / Luchthavens / Minimaal herstel Schiphol

Minimaal herstel Schiphol

Minimaal herstel Schiphol

Via Schiphol reisden in mei 208.000 passagiers. Dat was 97 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Ten opzichte van april 2020 was er evenwel sprake van een minimale stijging – toen was de daling 98 procent en kwamen er slechts 126.877 passagiers opdagen.

Het aantal vliegbewegingen daalde als gevolg van de coronacrisis in mei met 87 procent, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot een totaal van 5.878. Het aantal vrachtvluchten (full freighters) steeg wel, met 108 procent, maar door het wegvallen van de bellly capaciteit aan boord van passagiersvliegtuigen nam het totale vervoerde tonnage voor de maand af met 22 procent.

Schiphol ziet wel verbetering. Aan het begin van mei waren er 4.000 reizigers per dag verdeeld over 150 vluchten, de laatste weken van de maand  was dit gestegen tot ruim 200 vluchten per dag en 10.000 reizigers. “Dit verschil is typerend voor mei waarin in eerste instantie het lage niveau vanuit april werd gecontinueerd en richting het einde van de maand het passagiersverkeer weer voorzichtig aantrok,” zegt de luchthaven.

Stijgende lijn
In juni zet de stijgende lijn zich door, denkt Schiphol, met een verwacht aantal van 30.000 tot 40.000 reizigers per dag en ongeveer 350 vluchten, in de tweede helft van de maand. Dit is nog altijd zeer laag in vergelijking met 2019 (210.000 passagiers en 1450 vluchten per dag), maar in ieder geval een vooruitgang ten opzichte van april en mei 2020.

“De ontwikkelingen zijn afhankelijk van luchtvaartmaatschappijen die hun netwerk gedeeltelijk verder opstarten en van landen die hun grenzen al dan niet openen,” aldus de luchthaven.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….