De Commissie m.e.r. heeft de aangepaste milieueffectrapportage van Lelystad Airport alsnog goedgekeurd. De commissie oordeelt dat de milieu-effecten van de luchthaven nu goed zijn beschreven. De weg naar uitbreiding van Lelystad is daarmee open.
Een eerste milieueffectrapportage (MER) bevatte fouten in de geluidsberekening en moest worden aangepast. De onafhankelijke commissie m.e.r., die rapportages ter beoordeling ontvangt, heeft de geactualiseerde versie van de MER voor Lelystad vandaag goedgekeurd.
De commissie m.e.r. zegt dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat door de aanpassingen beschikt over “alle essentiële milieu-informatie voor een besluit over het gebruik van Lelystad Airport.”
Lelystad zou eerst op 1 april dit jaar overgaan van een hobby-luchthaven naar een echte airport, met een verlengde baan en een nieuwe terminal. Eerst kwam er uitstel tot april 2019. Begin dit jaar maakte de verantwoordelijke minister, Cora van Nieuwenhuizen, bekend dat ook deze datum niet wordt gehaald, vanwege de onduidelijkheid rondom de MER.
1 april 2020 is nu de streefdatum. Met de nieuwe MER in de hand lijkt dit haalbaar. Schiphol, de eigenaar van Lelystad Airport, heeft de luchthaven in de Flevopolder nodig omdat de mainport zelf aan het plafond zit van het aantal toegestane vliegbewegingen (500.000 per jaar)