Home / Luchthavens / MAA: minder hinder vereist

MAA: minder hinder vereist

MAA: minder hinder vereist

Maastricht Aachen Airport (MAA) kan tot 2030 groeien, mits de geluidshinder afneemt. Dit adviseert Pieter van Geel in een rapport, waarin ‘de effecten van corona’ op de marktvraag niet zijn meegenomen.

De provincie Limburg, eigenaar van Maastricht Aachen Airport, vroeg Van Geel begin 2020 om op persoonlijke titel een adviesrapport samen te stellen. Dit was vlak voor corona de wereld overviel. De rapporteur schrijft dat de pandemie zijn onderzoek “zeker in het begin” moeizaam maakte en de nota was daardoor ook iets later klaar dan gepland.

De 69-jarige Pieter van Geel is een voormalige staatssecretaris namens het CDA (2002-2007) en hoewel al enige jaren met pensioen een actief bestuurder gebleven. Momenteel is hij interim-voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), een functie die hij tot 1 juli 2021 zal bekleden.

Nu ligt Van Geels Op zoek naar verbinding er. De Provinciale Staten van Limburg zullen in maart hun oordeel vellen. De rapporteur spreekt zelf over “een samenhangend compromis waarbij de kool en de geit allebei wat beschadigd zijn.” Hij wil noch een sluiting van de luchthaven, noch onbeperkte groei.

Alleen vracht?
Pieter van Geels advies is te komen tot “een relatief kleine, hoogwaardige luchthaven als basisvoorziening met een accent op of uitsluitend vrachtvervoer” en hij wil minder hinder voor de omgeving. Zo bepleit Van Geel (foto rechts) onder meer om MAA ‘s morgens een uur langer dicht te houden en de eerste vlucht vanaf 07.00 uur toe te staan. Zo zou het aantal “ernstig slaapverstoorden” kunnen dalen van 1.700 (getal uit 2019) naar “nagenoeg 0.”

In 2020 kromp het passagiersvervoer op MAA als gevolg van de coronacrisis enorm. Momenteel is er nog steeds sprake van een zeer gering aantal vluchten. Van Geel zegt in zijn rapport “los van de effecten van corona” dat de marktverwachtingen voor personenvervoer sowieso “onzeker” zijn en houdt er rekening mee dat de luchthaven zich in de nabije toekomst helemaal op vracht zal richten.

“Verdere ontwikkeling als tweede nationale vrachtluchthaven (na Schiphol, red.) wordt kansrijker geacht dan een verdere ontwikkeling als luchthaven voor personenvervoer,” schrijft hij. Toch blijft Van Geel ook voor cargo behoudend. “De algemene marktvraag naar vracht in relatie naar MAA is nauwelijks onderbouwd aan te geven. Het is een volatiele markt met veel concurrentie.”

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….