Home / Luchthavens / MAA: minder hinder vereist

MAA: minder hinder vereist

MAA: minder hinder vereist

Maastricht Aachen Airport (MAA) kan tot 2030 groeien, mits de geluidshinder afneemt. Dit adviseert Pieter van Geel in een rapport, waarin ‘de effecten van corona’ op de marktvraag niet zijn meegenomen.

De provincie Limburg, eigenaar van Maastricht Aachen Airport, vroeg Van Geel begin 2020 om op persoonlijke titel een adviesrapport samen te stellen. Dit was vlak voor corona de wereld overviel. De rapporteur schrijft dat de pandemie zijn onderzoek “zeker in het begin” moeizaam maakte en de nota was daardoor ook iets later klaar dan gepland.

De 69-jarige Pieter van Geel is een voormalige staatssecretaris namens het CDA (2002-2007) en hoewel al enige jaren met pensioen een actief bestuurder gebleven. Momenteel is hij interim-voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), een functie die hij tot 1 juli 2021 zal bekleden.

Nu ligt Van Geels Op zoek naar verbinding er. De Provinciale Staten van Limburg zullen in maart hun oordeel vellen. De rapporteur spreekt zelf over “een samenhangend compromis waarbij de kool en de geit allebei wat beschadigd zijn.” Hij wil noch een sluiting van de luchthaven, noch onbeperkte groei.

Alleen vracht?
Pieter van Geels advies is te komen tot “een relatief kleine, hoogwaardige luchthaven als basisvoorziening met een accent op of uitsluitend vrachtvervoer” en hij wil minder hinder voor de omgeving. Zo bepleit Van Geel (foto rechts) onder meer om MAA ‘s morgens een uur langer dicht te houden en de eerste vlucht vanaf 07.00 uur toe te staan. Zo zou het aantal “ernstig slaapverstoorden” kunnen dalen van 1.700 (getal uit 2019) naar “nagenoeg 0.”

In 2020 kromp het passagiersvervoer op MAA als gevolg van de coronacrisis enorm. Momenteel is er nog steeds sprake van een zeer gering aantal vluchten. Van Geel zegt in zijn rapport “los van de effecten van corona” dat de marktverwachtingen voor personenvervoer sowieso “onzeker” zijn en houdt er rekening mee dat de luchthaven zich in de nabije toekomst helemaal op vracht zal richten.

“Verdere ontwikkeling als tweede nationale vrachtluchthaven (na Schiphol, red.) wordt kansrijker geacht dan een verdere ontwikkeling als luchthaven voor personenvervoer,” schrijft hij. Toch blijft Van Geel ook voor cargo behoudend. “De algemene marktvraag naar vracht in relatie naar MAA is nauwelijks onderbouwd aan te geven. Het is een volatiele markt met veel concurrentie.”

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Langer negatief reisadvies

Langer negatief reisadvies

07/03/2021

De Nederlandse regering verlengt het advies om niet naar het buitenland te reizen, tot in elk geval 15 april. Dit meldt persbureau ANP zondag. Sinds medio december 2020 gold een…

Nog minder hinder Schiphol

Nog minder hinder Schiphol

05/03/2021

Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland nemen extra stappen tegen geluidshinder, ‘ook nu er minder vliegverkeer is’ en ‘ongeacht de ontwikkeling van de luchtvaart,’ zeggen de twee organisaties. De zestien nieuwe maatregelen…

Omzet Brussels 72 pct lager

Omzet Brussels 72 pct lager

05/03/2021

Brussels Airlines heeft een zwaar jaar achter de rug. Het aantal vervoerde passagiers daalde met 77 procent en de omzet met 72 procent. Er kwam een operationeel verlies van 332…

Vliegverbod UK nu tot 1 april

Vliegverbod UK nu tot 1 april

04/03/2021

Het vliegverbod vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en Latijns-Amerika naar Nederland is verlengd met vier weken tot 1 april. Dit schrijft demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan…

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

04/03/2021

De Lufthansa Group heeft over 2020 een nettoverlies geleden van 6,7 miljard euro, als gevolg van de coronacrisis. De Duitse onderneming kromp het personeelsbestand in met een vijfde. De vraag…