Home / Luchthavens / LVNL open over veiligheid luchtruim

LVNL open over veiligheid luchtruim

LVNL open over veiligheid luchtruim

LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) is wereldwijd de eerste luchtverkeersleidingsorganisatie die zelf gaat communiceren over haar veiligheidsprestaties en de potentieel ernstige voorvallen in haar operatie.

LVNL publiceert al geruime tijd algemene informatie op haar website (www.lvnl.nl) over veiligheid bij het geven van luchtverkeersleiding. Vanaf vandaag worden ook concrete voorvallen behandeld die ‘potentieel ernstig’ zijn. Bij deze voorvallen wordt een toelichting gegeven op oorzaak en gevolg én aan de activiteiten die zijn ondernomen om de kans te verkleinen dat een dergelijk voorval zich in de toekomst nog eens voordoet. Denk bijvoorbeeld aan:

•  Verlies van afstand, een zogeheten separatieonderschrijding;
•  (Al dan niet afgebroken) start vanaf een niet in gebruik zijnde of een bezette baan, of vanaf een niet door de verkeersleiding toegewezen baan;
•  Landing of een poging tot landing op een niet in gebruik zijnde of een bezette baan, of op een niet door de verkeersleiding toegewezen baan;
•  Runway incursion met daadwerkelijk of potentieel botsingsgevaar.

LVNL ’s veiligheidsprestaties zijn wel al duidelijk en inzichtelijk bij betrokken partners in de luchtvaart, zoals de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en sectorpartners Schiphol en KLM. Maar LVNL wil een transparante organisatie zijn en neemt nu ook de verantwoordelijkheid om het grote publiek tijdig op de hoogte te stellen. Het zelf publiceren van veiligheidsprestaties past bij een professioneel bedrijf dat een belangrijke maatschappelijke taak uitvoert en verantwoord omgaat met voorvallen die onvermijdelijk bij de bedrijfsvoering aan de orde kunnen komen, stelt LVNL.

“Om een hoge mate van veiligheid te bereiken en te behouden heb je als organisatie zelf lerend vermogen nodig,” zegt Paul Riemens, president-directeur van LVNL. “Pas als je in staat bent om daar transparant over te zijn, kun je als organisatie het vertrouwen van de omgeving verdienen. Deze stap zetten wij vandaag.”

Informatie over de voorvallen is te vinden op:
http://www.lvnl.nl/nl/over-ons/dossiers-voorvallen/dossiers-veiligheidsvoorvallen-2014.html

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….