Home / Luchthavens / Luchtvaart wil spoedoverleg met minister over Schiphol

Luchtvaart wil spoedoverleg met minister over Schiphol

Luchtvaart wil spoedoverleg met minister over Schiphol

Airlines en andere organisaties in de reisbranche eisen in een verklaring spoedoverleg met de regering om de ‘blokkade’ op de groei van Schiphol op te heffen. De luchthaven zelf is niet een van de ondertekenaars.

De luchtvaartsector spreekt in een verklaring – ‘position paper’ genoemd – over een ‘onverantwoorde blokkade’ en wil dat de regering deze ‘onmiddellijk’ opheft. De sector eist spoedoverleg met de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, waarin de betrokkenen erop aan zullen aansturen snel tot ‘gepaste afspraken’ te komen ‘waarbij de inspanningen van de luchtvaart het mogelijk maken de capaciteit op Schiphol op een verantwoorde en duurzame wijze te vergroten.’

Schiphol zit sinds eind 2017 aan het plafond van 500.000 vliegbewegingen, dat tien jaar geleden aan de Alderstafel is vastgelegd, voor de periode tot aan 1 januari 2021, om zo de geluidshinder te beperken. Nu ook de opening van Lelystad Airport, bedoeld als overloop voor de mainport, opnieuw is uitgesteld en op zijn vroegst in 2020 zal plaatsvinden, is de sector van mening dat Schiphol zelf alsnog ruimte voor groei moet krijgen.

Verbijstering
‘De luchtvaartsector, de logistieke sector en de reisbranche hebben verbijsterd kennis genomen van het recente kabinetsbesluit om Schiphol – en zo ook de luchtvaart – op slot te doen tot en met 2020,’ staat in het position paper. De belangrijkste ondertekenaars zijn: KLM, easyJet, Corendon, TUI, Barin, de vakbonden CNV, VNC en VNV, ANVR en TLN (Transport en Logistiek Nederland).

De bedrijven en organisaties zeggen ‘verbaasd’ te zijn dat het kabinet van premier Rutte de uitkomsten van een lopend onderzoek naar hinderbeperking rondom Schiphol niet afwacht. ‘Nu al de luchtvaart in Nederland op slot zetten is prematuur en onzorgvuldig.’

Niet alle partijen in de luchtvaart staan onder de verklaring. Meest opvallende afwezige is Schiphol zelf. ‘We begrijpen de oproep van de luchtvaartmaatschappijen. Dat neemt echter niet weg dat we – samen met alle partijen in de sector, regionale bestuurders en de omwonenden – onze handtekening hebben gezet onder de afspraak van maximaal 500.000 vliegbewegingen tot en met 2020,’ zegt een woordvoerder tegen Zakenreis.

‘Tegelijkertijd is er door het wederom uitstellen van de opening van Lelystad Airport wel de situatie ontstaan dat niet kan worden voldaan aan de afspraken. Daarom is het goed om met alle partijen aan tafel te gaan om de gevolgen van het uitstel te bespreken en hoe we daar gevolg aan gaan geven. Dit jaar verschijnt de milieueffectrapportage Schiphol. Dit is een goede basis om met de minister en alle andere betrokkenen in gesprek te gaan over de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland na 2020. Schiphol wil niet vooruitlopen op die gesprekken,’ aldus de woorvoerder.

Ook minister Van Nieuwenhuizen (VVD) heeft de afgelopen maanden steeds gezegd afspraken uit het Alders-akkoord te willen respecteren.

Tegenstrijdigheid
De ondertekenaars van het ‘position paper’ wijzen op een tegenstrijdigheid in de uitspraken uit Den Haag. In het regeerakkoord van VVD, CDA. D66 en ChristenUnie uit oktober 2017 staat immers dat de sector ‘met slimmere en schonere vliegtuigen ruimte kan creëren voor groei van het aantal vluchten.’

De sector stelt dat de omstandigheden sinds de totstandkoming van het Alders-akkoord al sterk zijn verbeterd, door de komst van vliegtuigen die veel zuiniger en geluidsarmer zijn en door isolatie van woningen. ‘Het kabinet lijkt geen acht te slaan op al deze succesvolle inspanningen van de luchtvaartsector,’ staat in de verklaring. ‘Luchtvaartmaatschappijen isoleerden de huizen van omwonenden van Schiphol tegen geluidshinder voor 750 miljoen euro. Honderden miljoenen werden, en zullen verder worden, geïnvesteerd in vlootvernieuwing, elektrisch vliegen en alternatieve brandstof.’

Economie
Het position paper appelleert verder aan het economische belang.  ‘Schiphol, en daarmee de luchtvaart in Nederland, op slot zetten heeft grote gevolgen voor de bereikbaarheid, het vestigingsklimaat en de werkgelegenheid. Dit betekent een gevoelige tik voor de Nederlandse economie, net nu het weer beter gaat.’

De partijen rekenen voor dat de luchtvaart in Nederland goed is voor 300.000 banen en jaarlijks dertig miljard euro bijdraagt aan het bruto nationaal product. ‘Nu dreigt de voor Nederland belangrijke groei van de luchtvaart weg te vloeien naar luchthavens in de ons omringende landen.’

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

09/07/2019

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode. Tijdens een symposium in…