
De uitbreiding van Lelystad Airport ligt op schema. De opening is nog steeds voorzien in 2018, met Ryanair als een van de potentiële klanten. Dit zegt topman Jos Nijhuis in antwoord op vragen van Zakenreis.
“Alles loopt volgens onze planning, we verwachten de oplevering van het vernieuwde Lelystad over ruim twee jaar,” zegt Nijhuis over de volle dochter in Lelystad. Als eerste zal de start- en landingsbaan worden verlengd van de huidige 1.250 meter naar 2.400 meter. De bouw van een nieuw luchthavengebouw volgt daarna.
In de eerste fase is Lelystad goed voor 10.000 vliegbewegingen op jaarbasis hetgeen neerkomt op 1,5 miljoen passagiers. In de jaren daarna is er sprake van 25.000 vliegbewegingen (rond de 3,7 miljoen passagiers) om uiteindelijk uit te komen op het maximale aantal van 45.000 vliegbewegingen, zoals afgesproken aan de Alders-tafel, goed voor 6,7 miljoen passagiers.
Schiphol kan maatschappijen niet dwingen om te verhuizen naar Lelystad, maar omdat de capaciteit van de slots (landingsrechten) op Schiphol zelf beperkt is, gaat Nijhuis ervan uit dat luchtvaartmaatschappijen zich, mede door de lagere havengelden in Lelystad, zouden kunnen laten verleiden om op de luchthaven in de Flevopolder te gaan vliegen.
De Ierse prijsvechter Ryanair, die sinds eind vorig jaar ook op Schiphol vliegt, heeft al laten weten wel oren te hebben naar een operatie op Lelystad. Ryanair heeft nu heel weinig slots toegewezen gekregen, die het de carrier alleen mogelijk maakt een verbinding naar Dublin te onderhouden. Ryanair zou veel meer willen vliegen vanaf Schiphol, maar het aantal beschikbare slots in de piekuren ‘s morgens en eind van de middag is beperkt.
Nijhuis wijst er ten overvloede op dat niet hij over de toewijzing van de slots gaat – dat doet de onafhankelijke slotcoördinator. Maar ook de capaciteit aan de pier zit op Schiphol momenteel aan het plafond. Met name de H-pier, specifiek bestemd voor low-cost-carriers, zit helemaal vol. Lelystad biedt over twee jaar de oplossing, denkt Nijhuis.