Home / Luchthavens / Lelystad ligt op schema

Lelystad ligt op schema

Lelystad ligt op schema

De uitbreiding van Lelystad Airport ligt op schema. De opening is nog steeds voorzien in 2018, met Ryanair als een van de potentiële klanten. Dit zegt topman Jos Nijhuis in antwoord op vragen van Zakenreis.

“Alles loopt volgens onze planning, we verwachten de oplevering van het vernieuwde Lelystad over ruim twee jaar,” zegt Nijhuis over de volle dochter in Lelystad. Als eerste zal de start- en landingsbaan worden verlengd van de huidige 1.250 meter naar 2.400 meter. De bouw van een nieuw luchthavengebouw volgt daarna.

In de eerste fase is Lelystad goed voor 10.000 vliegbewegingen op jaarbasis hetgeen neerkomt op 1,5 miljoen passagiers. In de jaren daarna is er sprake van 25.000 vliegbewegingen (rond de 3,7 miljoen passagiers) om uiteindelijk uit te komen op het maximale aantal van 45.000 vliegbewegingen, zoals afgesproken aan de Alders-tafel, goed voor 6,7 miljoen passagiers.

Schiphol kan maatschappijen niet dwingen om te verhuizen naar Lelystad, maar omdat de capaciteit van de slots (landingsrechten) op Schiphol zelf beperkt is, gaat Nijhuis ervan uit dat luchtvaartmaatschappijen zich, mede door de lagere havengelden in Lelystad, zouden kunnen laten verleiden om op de luchthaven in de Flevopolder te gaan vliegen.

De Ierse prijsvechter Ryanair, die sinds eind vorig jaar ook op Schiphol vliegt, heeft al laten weten wel oren te hebben naar een operatie op Lelystad. Ryanair heeft nu heel weinig slots toegewezen gekregen, die het de carrier alleen mogelijk maakt een verbinding naar Dublin te onderhouden. Ryanair zou veel meer willen vliegen vanaf Schiphol, maar het aantal beschikbare slots in de piekuren ‘s morgens en eind van de middag is beperkt.

Nijhuis wijst er ten overvloede op dat niet hij over de toewijzing van de slots gaat – dat doet de onafhankelijke slotcoördinator. Maar ook de capaciteit aan de pier zit op Schiphol momenteel aan het plafond. Met name de H-pier, specifiek bestemd voor low-cost-carriers, zit helemaal vol. Lelystad biedt over twee jaar de oplossing, denkt Nijhuis.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
City Connection van NH 

City Connection van NH 

14/11/2019

De NH Hotel Group heeft een nieuw product gelanceerd: City Connection. Gasten kunnen zo gebruik maken van diensten van alle hotels van de keten in de stad van verblijf. Voor…

KLM past order Embraer aan

KLM past order Embraer aan

14/11/2019

KLM heeft de eerdere bestelling van 35 Embraer-toestellen, bestemd voor KLM Cityhopper, aangepast. Er is nu sprake van 21 ‘firm orders’, zes meer dan aanvankelijk. De andere 14 zijn opties….

Directe Eurostar in april 2020

Directe Eurostar in april 2020

13/11/2019

Vanaf het voorjaar van 2020 zal de Eurostar zonder overstap rijden tussen Amsterdam en Londen. Afgaande op de online dienstregeling zal op 6 april de eerste directe trein over het…

Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…