Home / Luchthavens / Kwart airports in gevaar

Kwart airports in gevaar

Kwart airports in gevaar

193 kleinere luchthavens in Europa staan op omvallen als gevolg van de corona-crisis, zegt ACI. De brancheorganisatie wil geen namen noemen. ACI Europe vertegenwoordigt 740 luchthavens in alle soorten en maten.

Vooral de kleinere vliegvelden zijn nu in de problemen. Samen waren ze in 2019 goed voor 12,4 miljard euro aan GDP, rekent ACI voor en gaven ze werk aan 277.000 mensen. Door de corona pandemie is een groot deel van hun omzet weggevaagd en staan er banen op de tocht. Als er vóór het eind van dit jaar niets gebeurt, zullen de eerste luchthavens voorgoed dicht gaan, denkt ACI.

Woordvoerder Virginia Lee zegt desgevraagd dat ACI door eigen analyse tot de lijst van 193 is gekomen. Welke airports precies in de gevarenzone zitten, wil ze niet aangeven. “Dat zou niet eerlijk zijn naar die bedrijven toe. Maar iedereen kan wel nagaan welke luchthavens in Europa het nu moeilijk hebben.”

Verdere verzwakking
Volgens de cijfers van ACI is het passagiersverkeer in Europa vorige maand gedaald met 73 procent ten opzichte van september 2019. In oktober verwacht de organisatie een verdere verzwakking van de markt. “Het aanhouden van ernstige restricties voor grensoverschrijdend verkeer maakt dat de vooruitzichten slecht zijn,” zegt ACI. “Veel airlines hebben hun capaciteit voor de rest van het jaar en begin 2021 gedecimeerd.”

Voor de luchthavens is dit een ramp: ze zijn momenteel grotendeels leeg, met weinig perspectief op spoedige verbetering. ACI bepleit een verbetering van het testbeleid binnen Europa, waarbij landen de normen op elkaar afstemmen.

Olivier Jankovec, de directeur-generaal van ACI Europe, zegt in een verklaring: “We zitten midden in de tweede golf corona en het reduceren van de kans op besmetting is van cruciaal belang. Maar het kan zoveel beter door passagiers in de luchtvaart te testen voorafgaand aan hun reis, in plaats van ze in quarantaine te plaatsen, achteraf.”

Hij vervolgt: “De cijfers die we vandaag publiceren schilderen een dramatisch slecht beeld. In de afgelopen acht maanden van de crisis hebben airports hun cash aangesproken om open te blijven, terwijl de omzet bij lange na de kosten niet kunnen dekken.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Zaat CFO Air France-KLM

Zaat CFO Air France-KLM

07/05/2021

Steven Zaat wordt per 1 juli de nieuwe financieel directeur van Air France-KLM, als opvolger van Frédéric Gagey. De Nederlander vervult nu nog diezelfde functie bij Air France. Zaat (51)…

Delta, BCD samen in biofuel

Delta, BCD samen in biofuel

06/05/2021

Delta Air Lines en BCD Travel hebben een deal gesloten over het gebruik van biobrandstof voor personeelsreizen. De twee bedrijven zeggen hiermee het belang van duurzaamheid in de luchtvaart te…

Elbers: geen verdere krimp

Elbers: geen verdere krimp

06/05/2021

Het personeelsbestand van KLM zal dit jaar niet verder inkrimpen. Dit heeft CEO Pieter Elbers donderdag gezegd tijdens een persconferentie, per video, naar aanleiding van de kwartaalcijfers van Air France-KLM….

ANVR: willekeur bij steun

ANVR: willekeur bij steun

06/05/2021

De ANVR zegt dat kleine reisagenten moeilijk toegang krijgen tot de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en constateert “grote verschillen” tussen gemeenten in het toepassen van criteria. De organisatie…

Weer verlies Air France-KLM

Weer verlies Air France-KLM

06/05/2021

Air France-KLM heeft in het eerste kwartaal een nettoverlies geleden van 1,481 miljard euro. De omzet kelderde met 56,9 procent ten opzichte van Q1 in 2020. Het aantal passagiers daalde…