Home / Luchthavens / Kwart airports in gevaar

Kwart airports in gevaar

Kwart airports in gevaar

192 kleinere luchthavens in Europa staan op omvallen als gevolg van de corona-crisis, zegt ACI. De brancheorganisatie wil geen namen noemen. ACI Europe vertegenwoordigt 740 luchthavens in alle soorten en maten.

Vooral de kleinere vliegvelden zijn nu in de problemen. Samen waren ze in 2019 goed voor 12,4 miljard euro aan GDP, rekent ACI voor en gaven ze werk aan 277.000 mensen. Door de corona pandemie is een groot deel van hun omzet weggevaagd en staan er banen op de tocht. Als er vóór het eind van dit jaar niets gebeurt, zullen de eerste luchthavens voorgoed dicht gaan, denkt ACI.

Woordvoerder Virginia Lee zegt desgevraagd dat ACI door eigen analyse tot de lijst van 193 is gekomen. Welke airports precies in de gevarenzone zitten, wil ze niet aangeven. “Dat zou niet eerlijk zijn naar die bedrijven toe. Maar iedereen kan wel nagaan welke luchthavens in Europa het nu moeilijk hebben.”

Verdere verzwakking
Volgens de cijfers van ACI is het passagiersverkeer in Europa vorige maand gedaald met 73 procent ten opzichte van september 2019. In oktober verwacht de organisatie een verdere verzwakking van de markt. “Het aanhouden van ernstige restricties voor grensoverschrijdend verkeer maakt dat de vooruitzichten slecht zijn,” zegt ACI. “Veel airlines hebben hun capaciteit voor de rest van het jaar en begin 2021 gedecimeerd.”

Voor de luchthavens is dit een ramp: ze zijn momenteel grotendeels leeg, met weinig perspectief op spoedige verbetering. ACI bepleit een verbetering van het testbeleid binnen Europa, waarbij landen de normen op elkaar afstemmen.

Olivier Jankovec, de directeur-generaal van ACI Europe, zegt in een verklaring: “We zitten midden in de tweede golf corona en het reduceren van de kans op besmetting is van cruciaal belang. Maar het kan zoveel beter door passagiers in de luchtvaart te testen voorafgaand aan hun reis, in plaats van ze in quarantaine te plaatsen, achteraf.”

Hij vervolgt: “De cijfers die we vandaag publiceren schilderen een dramatisch slecht beeld. In de afgelopen acht maanden van de crisis hebben airports hun cash aangesproken om open te blijven, terwijl de omzet bij lange na de kosten niet kunnen dekken.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
IATA: Walsh vervangt Juniac

IATA: Walsh vervangt Juniac

23/11/2020

Alexandre de Juniac stapt per 31 maart 2021 op als directeur-generaal van IATA. Willie Walsh is zijn opvolger. De brancheorganisatie van airlines heeft dit maandagavond bekendgemaakt. Een reden voor het…

IATA: wacht niet op vaccins

IATA: wacht niet op vaccins

23/11/2020

Regeringen moeten niet wachten op vaccins tegen corona om het luchtverkeer weer op gang te brengen, maar hun testbeleid zo snel mogelijk optimaliseren. Dit was de belangrijkste boodschap van IATA…

Corona hindert treinpromotie

Corona hindert treinpromotie

22/11/2020

KLM, Schiphol en NS willen verder met hun promotie van de trein voor kortere afstanden, maar in een nieuwe ‘Actieagenda’ staat dat corona de plannen op losse schroeven kan zetten….

Testbewijs wordt verplicht

Testbewijs wordt verplicht

20/11/2020

Het kabinet wil medio december niet-EU-passagiers bij aankomst in Nederland verplichten een recente, negatieve coronatest te laten zien. Dit schrijft vicepremier De Jonge in een brief aan de Tweede Kamer….