Home / Luchthavens / Kwart airports in gevaar

Kwart airports in gevaar

Kwart airports in gevaar

193 kleinere luchthavens in Europa staan op omvallen als gevolg van de corona-crisis, zegt ACI. De brancheorganisatie wil geen namen noemen. ACI Europe vertegenwoordigt 740 luchthavens in alle soorten en maten.

Vooral de kleinere vliegvelden zijn nu in de problemen. Samen waren ze in 2019 goed voor 12,4 miljard euro aan GDP, rekent ACI voor en gaven ze werk aan 277.000 mensen. Door de corona pandemie is een groot deel van hun omzet weggevaagd en staan er banen op de tocht. Als er vóór het eind van dit jaar niets gebeurt, zullen de eerste luchthavens voorgoed dicht gaan, denkt ACI.

Woordvoerder Virginia Lee zegt desgevraagd dat ACI door eigen analyse tot de lijst van 193 is gekomen. Welke airports precies in de gevarenzone zitten, wil ze niet aangeven. “Dat zou niet eerlijk zijn naar die bedrijven toe. Maar iedereen kan wel nagaan welke luchthavens in Europa het nu moeilijk hebben.”

Verdere verzwakking
Volgens de cijfers van ACI is het passagiersverkeer in Europa vorige maand gedaald met 73 procent ten opzichte van september 2019. In oktober verwacht de organisatie een verdere verzwakking van de markt. “Het aanhouden van ernstige restricties voor grensoverschrijdend verkeer maakt dat de vooruitzichten slecht zijn,” zegt ACI. “Veel airlines hebben hun capaciteit voor de rest van het jaar en begin 2021 gedecimeerd.”

Voor de luchthavens is dit een ramp: ze zijn momenteel grotendeels leeg, met weinig perspectief op spoedige verbetering. ACI bepleit een verbetering van het testbeleid binnen Europa, waarbij landen de normen op elkaar afstemmen.

Olivier Jankovec, de directeur-generaal van ACI Europe, zegt in een verklaring: “We zitten midden in de tweede golf corona en het reduceren van de kans op besmetting is van cruciaal belang. Maar het kan zoveel beter door passagiers in de luchtvaart te testen voorafgaand aan hun reis, in plaats van ze in quarantaine te plaatsen, achteraf.”

Hij vervolgt: “De cijfers die we vandaag publiceren schilderen een dramatisch slecht beeld. In de afgelopen acht maanden van de crisis hebben airports hun cash aangesproken om open te blijven, terwijl de omzet bij lange na de kosten niet kunnen dekken.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…