Home / Luchthavens / Kleine luchthaven concurreert met lage parkeertarieven

Kleine luchthaven concurreert met lage parkeertarieven

Kleine luchthaven concurreert met lage parkeertarieven

Het afgelopen jaar zijn parkeertarieven op vertrekluchthavens in Nederland, België en Duitsland gestabiliseerd. De prijsverschillen tussen grote en regionale vliegvelden blijven bestaan. Hoe groter het vliegveld des te hoger de parkeerkosten.

De website Vliegveldinfo.nl. onderzocht de parkeertarieven van zestien vliegvelden die het meest worden gebruikt als vertrekluchthaven door Nederlanders en Vlamingen: vijf Nederlandse, vijf Belgische en zes Duitse vliegvelden. Schiphol en Brussels Airport brengen, niet geheel verrassend, de hoogste inrijtarieven in rekening. Voor regionale vliegvelden blijken lage parkeerkosten een absolute ‘must’ om te kunnen concurreren met de grote vliegvelden.

Netwerk
De prijsverschillen zijn verklaarbaar door de grote bekendheid en de grote keuze uit bestemmingen en luchtvaartmaatschappijen kunnen de grote vliegvelden hogere parkeerkosten vragen. De aanwezigheid van andere reismogelijkheden in de nabije omgeving, zoals treinstations of alternatieve parkeergelegenheden, is nauwelijks van invloed op de parkeertarieven.

Vijf van de zes duurste vliegvelden om te parkeren zijn grote luchthavens: Schiphol, Brussels, Keulen Bonn, Bremen en Charleroi. Luik Airport, een regionaal vliegveld met hoge parkeertarieven, vormt hierop een uitzondering. Positieve uitschieters zijn er ook, zoals Düsseldorf Airport en Eindhoven Airport, twee grote vliegvelden waar reizigers relatief voordelig parkeren. De meeste grote luchthavens bieden reizigers een voordelige uitvlucht: online reserveren.

Regionale vliegvelden hebben het moeilijk volgens het onderzoek van Vliegveldinfo. Alleen Rotterdam The Hague Airport en Weeze Airport presteren goed. Op deze luchthavens zijn luchtvaartmaatschappijen Transavia en Ryanair aanwezig, die garant staan voor routes en passagiers. Münster Osnabrück, Luik, Oostende Brugge, Maastricht Aachen, Antwerp en Groningen Eelde staan al jaren stil door een dunbevolkt achterland en een beperkt routenetwerk.

In 2015 zag Schiphol Group de omzet uit parkeergelden stijgen met +4,3 procent tot 108 miljoen euro. Het is de op drie na belangrijkste inkomstenbron voor de luchthavenexploitant, na havengelden en passagiersheffingen, concessies en vastgoed. De eigenaar van Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport lijkt over 2016 een vergelijkbare groei te realiseren. Schiphol verwacht een boost nu de Schiphol Smart Parking garage open is voor reizigers, de parkeergarage (2.650 parkeerplaatsen) werd in april 2016 in gebruik genomen en lijkt een succesvolle aanvulling op het parkeerterrein P3 (9.700 parkeerplaatsen) van Schiphol Smart Parking.

Laag parkeergeld aantrekkelijk
“Het is duidelijk dat de investeringen van de vliegvelden voor een deel moeten worden terugverdiend met parkeergeld”, aldus eigenaar Guus Wantia van Vliegveldinfo.nl. “In tegenstelling tot grote vliegvelden, kunnen regionale vliegvelden echter geen hoge parkeerprijzen vragen. Dan zou namelijk alleen de overzichtelijke terminal met de daarbij behorende voordelen als unique selling point overblijven”. Voor regionale vliegvelden zijn lage parkeertarieven een vereiste in de strijd tegen dalende passagierscijfers. Niet voor niets heeft het kleinste vliegveld van allemaal, Groningen Airport Eelde, onlangs een nog goedkoper parkeerproduct geïntroduceerd: Budget Parkeren.

In vergelijking met de twee andere onderzochte landen is parkeren op een Nederlandse luchthaven het goedkoopst; drie dagen parkeren kost gemiddeld € 36,50. In België is de gemiddelde prijs hiervoor € 38,80 en in Duitsland € 40,40.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…