Home / Luchthavens / Kamer wil geen groei airports in Rotterdam en Eindhoven

Kamer wil geen groei airports in Rotterdam en Eindhoven

Kamer wil geen groei airports in Rotterdam en Eindhoven

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat de luchthavens in Rotterdam en Eindhoven Airport de komende jaren niet verder groeien, na een oproep hiertoe van D66 en ChristenUnie. Ook coalitiegenoot CDA geeft steun; de VVD niet.

D66 spreekt over de noodzaak van een ‘time-out’ voor de regionale luchthavens om de ‘overlast’ voor de omwonenden niet te verhogen. Samen met de ChristenUnie wil de partij voorlopig geen groei van de luchtvaart in de regio.

D66 en CU willen de mogelijkheden onderzoeken om de luchtvaart schoner en stiller te maken, pas dan zou groei weer mogelijk zijn. Coalitiepartner VVD vindt de stop voorbarig, omdat er nog geen concrete groeiplannen zijn aangekondigd.

De twee regeringspartijen krijgen coalitiegenoot CDA, alsmede de oppositiepartijen GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren, SP, SGP en 50Plus aan hun zijde. De grootste regeringspartij, de VVD, noemt de stap voorbarig, omdat Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport geen concrete groeiplannen hebben aangekondigd.

Vooral Eindhoven Airport groeide de afgelopen tien jaar fors, van 15.000 vliegbewegingen en 1,7 miljoen passagiers in 2009 naar 38.000 vluchten, met 6,2 miljoen passagiers vorig jaar. De luchthaven kan nog wel even vooruit, want er zijn afspraken met de omgeving voor een doorgroei naar 43.000 vluchten.

Op Rotterdam The Hague Airport is de situatie veel nijpender. Weliswaar was 2018 een recordjaar met 1,9 miljoen vervoerde passagiers, maar zo exponentieel als de groei in Eindhoven is deze niet; in 2004 zat Rotterdam ook al op 1,2 miljoen passagiers. Het aantal ging daarna op en neer, maar met een stijgende trend. Het aantal vluchtbewegingen schommelt al jaren rond de 50.000, waarvan het grootste deel in de kleine luchtvaart, waar ook de regeringsvluchten en het vervoer van de traumahelikopters onder valt.

De ambitie van Rotterdam The Hague is groot. Directeur Ron Louwerse wil in het midden van de jaren twintig op drie miljoen passagiers uitkomen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…