Home / Luchthavens / Kabinet ‘niet concreet’ over milieueffecten groei Schiphol

Kabinet ‘niet concreet’ over milieueffecten groei Schiphol

Kabinet ‘niet concreet’ over milieueffecten groei Schiphol

De Commissie voor de milieueffectrapportage mist in de groeiplannen voor Schiphol “concrete” doelen, zegt zij maandag in een advies. ‘Groei’ verwijst nog wel naar de situatie vóór corona: sinds april is er sprake van enorme krimp van de Nederlandse luchtvaart.

Het kabinet had in mei zelf om advies gevraagd naar aanleiding van de presentatie van de Luchtvaartnota 2020-2050 en van een separaat milieueffectrapport. De onafhankelijke Commissie voor de milieueffectrapportage (m.e.r.) oordeelt nu dat de twee documenten niet goed op elkaar aansluiten. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) moet opnieuw aan de slag.

“De Luchtvaartnota 2020-2050 schetst de verhouding tussen de kwaliteit van de leefomgeving en de ruimte voor de luchtvaart,” zegt de Commissie. “Ze legt weliswaar een reductiedoel voor CO2 vast, maar benoemt verder geen concrete doelen voor luchtkwaliteit, geluid of bescherming van de natuur. Ze kondigt vooral vervolgbesluiten aan en onderzoek dat daarvoor nodig is.”

Onduidelijk
En over het milieueffectrapport schrijft de Commissie: “In het rapport zijn vier alternatieven voor het gebruik van de grote Nederlandse luchthavens geschetst. De uitersten zijn een alternatief zonder groei en een alternatief dat groei maximaal ondersteunt. Aan ieder alternatief zijn maatregelen gekoppeld, zoals de introductie van een nieuw criterium voor ernstige hinder of aanpassing  van het banenstelsel op Schiphol.”

De Commissie vervolgt: “Nu de nota hierover niets vastlegt, is onduidelijk hoe het rapport heeft bijgedragen aan de nota. Bovendien is onduidelijk wat iedere maatregel inhoudt, waarom hij aan een alternatief is gekoppeld en in hoeverre hij de milieueffecten beïnvloedt. De Commissie concludeert dat het rapport niet aansluit bij de nota en dat bruikbare milieu-informatie om concrete doelen of maatregelen te onderbouwen, nog niet beschikbaar is.”

Corona
Waar de Commissie niet op ingaat is de actuele situatie, die een heel andere kijk op de luchtvaart in Nederland zou kunnen geven. Door het coronavirus is er sinds april 2020 nog slechts een fractie over van het aantal vliegbewegingen en vervoerde passagiers van weleer. Hoewel er momenteel weer sprake is van herstel, gaat dit langzaam, terwijl het virus nog lang niet is verslagen en mogelijk in hevigheid weer kan toenemen.

Herstel van de luchtvaart naar het niveau van topjaar 2019 zal naar alle waarschijnlijkheid nog zeker vier jaar duren, áls het al gebeurt. De druk op politici en planners om snel groeiplannen en milieuscenario’s voor de Nederlandse luchtvaart door te voeren is hierdoor vooralsnog weggevallen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Geen gratis rolkoffer easyJet

Geen gratis rolkoffer easyJet

02/12/2020

Passagiers bij easyJet mogen vanaf 10 februari 2021 niet langer een rolkoffertje meenemen in de cabine, maar alleen een handtas. Rond een derde van de stoelen blijft plaats houden voor…

Enorme groei Zoom  in 2020

Enorme groei Zoom in 2020

01/12/2020

Zoom heeft de verwachte omzet voor boekjaar 2020/21 bijgesteld naar 2,5 miljard dollar, een verdubbeling van de raming uit maart. Het Amerikaanse videobedrijf profiteert in hoge mate van de coronacrisis…