
Istanbul Airport was in 2020 de grootste hub van Europa, gemeten in passagiersaantallen. Of beter gezegd: de Turkse luchthaven slonk het minst van allemaal: min 55 procent. Gemiddeld kromp de voormalige top vijf, waaronder Schiphol, met 72 procent.
Alle grote luchtvaarthubs in het westen en zuiden van Europa hadden vorig jaar in grote en vergelijkbare mate last van de coronacrisis. Frankfurt ging het meest achteruit: de 18,8 miljoen passagiers betekende 73,4 procent minder dan de 70,5 miljoen uit 2019. Charles de Gaulle zag een teruggang van 70,8 procent naar 22,3 miljoen reizigers.
Londen Heathrow bleef steken op 22,1 miljoen passagiers (min 72,7 procent), terwijl Schiphol daalde naar 20,9 miljoen passagiers (min 70,9 procent). Het personenverkeer op Madrid Barajas nam af met 72,3 procent naar 17,1 miljoen passagiers.
Istanbul
Istanbul Airport passeerde alle andere hubs in Europa en kwam uit op 23,4 miljoen vervoerde passagiers, een daling van ‘slechts’ 55 procent ten opzichte van 2019. In 2019 stond Istanbul op de zevende plek.
Ook Moskou Sjeremetjevo deed het in 2020 naar verhouding beter dan andere Europese luchthavens. De 19,7 miljoen passagiers betekende een teruggang van 60 procent, waarmee de Russische hub op plaats vijf eindigde en Frankfurt zowel als Madrid passeerde.
In alle data zit een positieve statistische vertekening, omdat in de eerste twee maanden van 2020 het coronavirus op het luchtverkeer in Europa nog vrijwel geen invloed had. Pas medio maart waren de effecten zichtbaar en daarna ging het heel snel bergafwaarts met de aantallen.
De grote vraag is hoe het verkeer zich in 2021 zal ontwikkelen. Het meest gunstige scenario is dat door een combinatie van vaccinatieprogramma’s en testen het gevaar van corona in de loop van het jaar zal verminderen en het luchtverkeer zich zal herstellen.