Home / Luchthavens / In 2020 geen vloeistoffen meer uit de tas op Schiphol

In 2020 geen vloeistoffen meer uit de tas op Schiphol

In 2020 geen vloeistoffen meer uit de tas op Schiphol

CEO Dick Benschop van Schiphol heeft vandaag bekendgemaakt dat passagiers in 2020 bij alle controles vloeistoffen, laptops en andere dingen in hun handbagage kunnen laten zitten.

De CT-scans die dit mogelijk maken staan nu alleen in het non-Schengen gedeelte. Vanaf dit jaar komen daar ook de controles op de Schengen-terminal bij. De oude apparatuur wordt geleidelijk vervangen, een proces dat in 2020 is voltooid.

Sinds 2006 zijn wereldwijd strenge regels van kracht op het meenemen van vloeistoffen in de handbagage. Aanleiding vormde een poging destijds van terroristen om een vliegtuig in volle vlucht op te blazen met gebruik van vloeibare explosieven.

Hoewel de toepassing van de regels naderhand wat minder streng is geworden – variërend van land tot land – is de maatregel nog steeds overal van kracht. Naderhand is daar ook controle op laptops en andere apparatuur bijgekomen, omdat deze als ontstekingsmechanisme voor explosieven zouden kunnen dienen. Een laptop mag wel aan boord, maar moet op vrijwel elke luchthaven apart door de scanner.

Alles in een keer
Op Schiphol hoeft dit allemaal niet meer in 2020. De luchthaven begon eind 2016 met een proef van CT-scanners, gemaakt door het Amerikaanse bedrijf L-3 Security & Detection Systems. Deze apparaten kunnen alle handelingen die tot nu toe buiten de bagage om gingen in een keer doen, zonder dat passagiers hun spullen hoeven uit te pakken.

De proef was meteen een succes: de scan is inderdaad betrouwbaar en passagiers zijn verlost van het uit- en inpakken van hun handbagage bij de security, iets wat door veel mensen als hinderlijk wordt ervaren.

De CT-scan (computed tomography) is afkomstig uit de medische wereld, waar zij dient om beelden van de binnenkant van het lichaam te maken. Luchthavens gebruiken CT al langere tijd om koffers voor het vrachtruim te scannen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…