Home / Luchthavens / In 2020 geen vloeistoffen meer uit de tas op Schiphol

In 2020 geen vloeistoffen meer uit de tas op Schiphol

In 2020 geen vloeistoffen meer uit de tas op Schiphol

CEO Dick Benschop van Schiphol heeft vandaag bekendgemaakt dat passagiers in 2020 bij alle controles vloeistoffen, laptops en andere dingen in hun handbagage kunnen laten zitten.

De CT-scans die dit mogelijk maken staan nu alleen in het non-Schengen gedeelte. Vanaf dit jaar komen daar ook de controles op de Schengen-terminal bij. De oude apparatuur wordt geleidelijk vervangen, een proces dat in 2020 is voltooid.

Sinds 2006 zijn wereldwijd strenge regels van kracht op het meenemen van vloeistoffen in de handbagage. Aanleiding vormde een poging destijds van terroristen om een vliegtuig in volle vlucht op te blazen met gebruik van vloeibare explosieven.

Hoewel de toepassing van de regels naderhand wat minder streng is geworden – variërend van land tot land – is de maatregel nog steeds overal van kracht. Naderhand is daar ook controle op laptops en andere apparatuur bijgekomen, omdat deze als ontstekingsmechanisme voor explosieven zouden kunnen dienen. Een laptop mag wel aan boord, maar moet op vrijwel elke luchthaven apart door de scanner.

Alles in een keer
Op Schiphol hoeft dit allemaal niet meer in 2020. De luchthaven begon eind 2016 met een proef van CT-scanners, gemaakt door het Amerikaanse bedrijf L-3 Security & Detection Systems. Deze apparaten kunnen alle handelingen die tot nu toe buiten de bagage om gingen in een keer doen, zonder dat passagiers hun spullen hoeven uit te pakken.

De proef was meteen een succes: de scan is inderdaad betrouwbaar en passagiers zijn verlost van het uit- en inpakken van hun handbagage bij de security, iets wat door veel mensen als hinderlijk wordt ervaren.

De CT-scan (computed tomography) is afkomstig uit de medische wereld, waar zij dient om beelden van de binnenkant van het lichaam te maken. Luchthavens gebruiken CT al langere tijd om koffers voor het vrachtruim te scannen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

22/10/2019

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond,…

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

21/10/2019

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000…

Het Raffles Hotel heropend

Het Raffles Hotel heropend

21/10/2019

Het Raffles Hotel in Singapore is na een grondige renovatie heropend. Raffles is sinds 2016 onderdeel van Accor en is een van de meest vooraanstaande vijfsterrenhotels ter wereld. Het Raffles,…

Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…