Home / Luchthavens / In 2020 geen vloeistoffen meer uit de tas op Schiphol

In 2020 geen vloeistoffen meer uit de tas op Schiphol

In 2020 geen vloeistoffen meer uit de tas op Schiphol

CEO Dick Benschop van Schiphol heeft vandaag bekendgemaakt dat passagiers in 2020 bij alle controles vloeistoffen, laptops en andere dingen in hun handbagage kunnen laten zitten.

De CT-scans die dit mogelijk maken staan nu alleen in het non-Schengen gedeelte. Vanaf dit jaar komen daar ook de controles op de Schengen-terminal bij. De oude apparatuur wordt geleidelijk vervangen, een proces dat in 2020 is voltooid.

Sinds 2006 zijn wereldwijd strenge regels van kracht op het meenemen van vloeistoffen in de handbagage. Aanleiding vormde een poging destijds van terroristen om een vliegtuig in volle vlucht op te blazen met gebruik van vloeibare explosieven.

Hoewel de toepassing van de regels naderhand wat minder streng is geworden – variërend van land tot land – is de maatregel nog steeds overal van kracht. Naderhand is daar ook controle op laptops en andere apparatuur bijgekomen, omdat deze als ontstekingsmechanisme voor explosieven zouden kunnen dienen. Een laptop mag wel aan boord, maar moet op vrijwel elke luchthaven apart door de scanner.

Alles in een keer
Op Schiphol hoeft dit allemaal niet meer in 2020. De luchthaven begon eind 2016 met een proef van CT-scanners, gemaakt door het Amerikaanse bedrijf L-3 Security & Detection Systems. Deze apparaten kunnen alle handelingen die tot nu toe buiten de bagage om gingen in een keer doen, zonder dat passagiers hun spullen hoeven uit te pakken.

De proef was meteen een succes: de scan is inderdaad betrouwbaar en passagiers zijn verlost van het uit- en inpakken van hun handbagage bij de security, iets wat door veel mensen als hinderlijk wordt ervaren.

De CT-scan (computed tomography) is afkomstig uit de medische wereld, waar zij dient om beelden van de binnenkant van het lichaam te maken. Luchthavens gebruiken CT al langere tijd om koffers voor het vrachtruim te scannen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…