
Het hoogste punt in de bouw van de ‘A-pier’ op Schiphol is vandaag bereikt. Samen met de bouwpartner Ballast Nedam/TAV Construction hees Schiphol daarom de vlag naar de top en is er een traditionele ‘kapfooi’ aan de bouwvakkers overhandigd.
Een kapfooi is een bedrag dat bouwvakkers soms van hun bazen ontvangen als het hoogste punt, de kap, van een project is bereikt. Hoeveel fooi er is verstrekt, heeft Schiphol niet bekendgemaakt. De nieuwe pier, die nog een definitieve naam moet krijgen, bestaat uit drie verdiepingen met een oppervlakte van 55.000 vierkante meter en staat gepland om eind 2020 open te gaan, een jaar later dan eerst was gepland.
In het ontwerp is gekozen voor zoveel mogelijk flexibiliteit met betrekking tot de afhandeling van diverse type vliegtuigen en reizigers, zegt Schiphol in een verklaring.
Er komen in totaal acht nieuwe gates bij, met aan de noordkant plek voor vijf narrow-body vliegtuigen en aan de zuidkant drie plekken voor wide-body vliegtuigen óf vijf narrowbody vliegtuigen. Ook is de nieuwe pier geschikt voor alle type reizigers: Schengen, non-Schengen, gescreend en niet gescreend
‘Duurzaamheid speelt een belangrijke rol. Zo wordt er gebruik gemaakt van biomateriaal, isolerend glas en hergebruikt,’ aldus Schiphol. Ook komen er zonnepanelen op het dak.