Home / Luchthavens / Hoe een los draadje Schiphol in juli urenlang platlegde

Hoe een los draadje Schiphol in juli urenlang platlegde

Hoe een los draadje Schiphol in juli urenlang platlegde

TNO heeft een rapport uitgebracht over de oorzaak van de grote storing in de brandstofvoorziening op 24 juli, die het verkeer urenlang lamlegde. Het blijkt te zijn gegaan om een losse nuldraad.

In een verklaring zegt Schiphol over de uitkomst van het TNO-onderzoek: “De storing is veroorzaakt door een fout in de elektrische installatie – een losse nuldraad – die vermoedelijk een aantal maanden eerder is ontstaan tijdens een modificatie. Doordat de aangesloten systemen hun spanning normaal gesproken via een Uninterruptible Power Supply (UPS) ontvangen en niet via de betreffende draad, is deze fout tussen februari en 24 juli zonder gevolgen gebleven.”

Schiphol vervolgt: “Bij geplande onderhoudswerkzaamheden op 24 juli 2019 is de UPS uitgeschakeld waardoor de systemen op de losse draad werden aangesloten. Een deel van de aangesloten systemen kreeg te maken met overspanning, waardoor diverse voedingen en componenten zijn doorgebrand. Als gevolg hiervan trad een Emergency Shut Down op en is de volledige vliegtuigbrandstoflevering vanwege de scherpe veiligheidsprotocollen tot stilstand gekomen.”

8,5 uur
TNO becijfert dat de ‘storingsafhandeling’ ongeveer 8,5 uur duurde. “In deze periode is eerst het probleem geïdentificeerd waarna de spanning is gestabiliseerd. Daarna zijn de getroffen systemen gecontroleerd en hersteld. De duur van de afhandeling kan worden verklaard door het grote aantal systemen dat moest worden gecontroleerd en waar nodig hersteld,” zegt Schiphol.

Het gevolg van de storing was dat 180 vluchten op die drukke zomerdag niet doorgingen, waarvan de meeste van KLM. Verder liepen rond de 200 vluchten ernstige vertraging op. Ook op 25 juli moest KLM nog veel vluchten schrappen door de ontstane achterstand in het vervoer.

Er bleek één bedrijf verantwoordelijk te zijn voor de levering van kerosine: Aircraft Fuel Supply (AFS). Dit bedrijf was tijdens de crisis van buitenaf onbereikbaar en kwam ook niet met een verklaring. AFS en Schiphol gelastten daarna een groot onderzoek naar de oorzaken, dat de afgelopen maanden werd uitgevoerd door TNO.

Tweede storing
Op 9 augustus had een tweede, veel kortere storing plaats, waarvan de bron niet helemaal duidelijk is. TNO zegt dat een kapotte brandmelder of defecte voeding daar ‘naar alle waarschijnlijkheid’ de oorzaak was. “De storingen hebben zich na vervanging van de brandmeldcentrale en een defecte voeding niet meer voorgedaan. Het is daarom aannemelijk dat de storing is veroorzaakt door een of beide van deze componenten.”

AFS is nu na al die tijd alsnog met een verklaring gekomen. Inge Stegmann, managing director van het bedrijf zegt: “Wij realiseren ons dat het niet leveren van kerosine overlast heeft veroorzaakt op Schiphol, wat wij zeer vervelend vinden voor iedereen die hiervan hinder heeft ondervonden. AFS is al ruim vijftig jaar het opslag- en distributiebedrijf voor de kerosine voor Schiphol en onze systemen functioneren daarbij goed.”

Schiphol en AFS zeggen maatregelen te hebben genomen die moeten voorkomen dat een dergelijke crisis in de brandstofvoorziening zich opnieuw zal voordoen. Maar, zegt Stegmann: “Een storing in onze complexe technische systemen kunnen wij echter helaas nooit volledig uitsluiten.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Groene obligaties Schiphol

Groene obligaties Schiphol

03/04/2020

De Royal Schiphol Group heeft deze week ‘groene’ obligaties uitgegeven ter waarde van 750 miljoen euro. De uitgifte versterkt de eigen liquiditeitspositie ‘in deze buitengewone omstandigheden,’ zegt het bedrijf, onder…