
Heathrow krijgt zoals het nu lijkt pas aan het eind van het volgende decennium een derde runway. Na eerder uitstel voor uitbreiding van de Londense luchthaven is de oplevering nu doorgeschoven naar 2028, 2029 of nog later.
Heathrow kreeg in 2016 na jaren van gesteggel eindelijk het groene licht van de Britse regering voor de felbegeerde derde start- en landingsbaan. 2026 was het geplande jaar waarin het project klaar zou moeten zijn. De geraamde kosten kwamen uit op twintig miljard euro.
Hoewel Heathrow een private onderneming is, lopen grote infrastructurele projecten via de Civil Aviation Authority (CAA), een overheidsinstelling. De CAA heeft nu oplevering in 2026 ‘een te ambitieus doel’ genoemd, waarvoor ‘maximale activiteit’ nodig zou zijn en snelle investeringen. De CAA acht dit niet realistisch en voorziet dat de baan er pas rond 2029 of later zal liggen.
Heathrow ligt aan de westkant van Londen, omgeven door woonwijken. En dat is het probleem: elke uitbreiding stuit op veel verzet van omwonenden en levert tal van juridische hobbels op. In feite is er ter plekke geen ruimte voor uitbreiding, tenzij er hele straten met huizen het veld ruimen. Het plan uit 2016 voorziet hierin: de derde baan moet parallel aan de andere twee komen, vlak langs de wijk Sipson, die deels zal verdwijnen.