Londen Heathrow heeft bij de Britse regering aangedrongen op de bouw van een derde start- en landingsbaan. De luchthaven stelt dat haar uitbreidingsplannen meer vluchten kunnen accommoderen, minder geluidsoverlast veroorzaken en goedkoper zijn dan andere expansievoorstellen.
Heathrow zit op 99 procent van haar capaciteit. De Britse overheid wil dat er meer verbindingen komen met opkomende economieën, zodat het Verenigd Koninkrijk geen handel misloopt. De
In 2010 besloot de Conservatieve regering dat er geen derde baan mocht komen, vanwege de impact op het milieu. De burgemeester van Londen, Boris Johnson, is eveneens mordicus tegen dit idee. Hij wil dat er een nieuwe luchthaven wordt gebouwd in de Thames en dat op de huidige locatie van Heathrow woningen zullen worden gerealiseerd.
Heathrow zelf ziet drie mogelijkheden voor expansie: een nieuwe baan bouwen ten noorden, noordwesten of zuidwesten van de hub. Elke optie kost 14 tot 18 miljard pond en zou in 2025-2029 extra capaciteit leveren.
De reactie van burgemeester Johnson: “Er zullen meer varkens vliegen dan vliegtuigen als we moeten geloven dat drie landingsbanen op Heathrow minder lawaai zullen maken dan twee. Dit voorstel zou een desastreuze uitkomst zijn voor Londenaren en het lost het capaciteitsprobleem niet op. Er zouden al plannen voor een vierde baan moeten worden gemaakt, nog voordat de derde baan opengaat.”
De regeringscommissie die zich buigt over het Heathrow-probleem, komt naar verwachting medio 2015 met een definitieve beslissing – na de verkiezingen.