Londen Heathrow is vorig jaar voor het eerst uitgekomen boven de tachtig miljoen vervoerde passagiers. Dit is een stijging van 2,7 procent ten opzichte van 2017.
De grootste luchthaven van Europa zit al jaren vol wat het aantal vliegbewegingen betreft – er zijn slechts twee start- en landingsbanen. De groei in passagiersaantallen komt uit de inzet van grotere vliegtuigen door de airlines en een door een hogere bezettingsgraad van de toestellen.
De Britse regering wil een derde baan aanleggen op Heathrow, een plan dat inmiddels is goedgekeurd door het parlement, maar dat betekent nog niet dat het ook door zal gaan. Vanuit de maatschappij bestaat veel verzet tegen de uitbreiding.
De Britten hebben voorlopig wel iets anders aan hun hoofd dan vergroting van Heathrow en dat heet Brexit. De CEO van de luchthaven, John Holland-Kaye, keek vandaag in een optimistische verklaring alvast vooruit naar de jaren nadat de UK de Europese Unie heeft verlaten: “Wij zitten op schema op een vergroot Heathrow op te leveren in de eerste jaren na de Brexit, waardoor de UK een van de grootste handelsnaties ter wereld blijft.”
Er zijn ook negatieve scenario’s over het effect op de luchtvaart van het Britse vertrek uit de EU (op 30 maart 2019), die neerkomen op een krimp of stagnatie van het aantal passagiers.