Home / Luchthavens / Heathrow mag toch uitbreiden

Heathrow mag toch uitbreiden

Heathrow mag toch uitbreiden

Heathrow mag een derde runway aanleggen. De besluiten hierover gaan op en neer: begin dit jaar mocht het niet vanwege het klimaat, nu weer wel. Overigens is er momenteel nauwelijks verkeer op de Londense luchthaven, maar het bedrijf rekent op herstel na corona en heeft de extra baan dan nodig.

Heathrow (LHR) was voor de pandemie jarenlang de grootste luchthaven van Europa, met vooral een groot intercontinentaal netwerk. Daar is sinds maart/april weinig van overgebleven. Het herstel van afgelopen zomer heeft zich niet doorgezet. In november lag het aantal passagiers 88 procent lager dan dezelfde maand vorig jaar.

Over heel 2019 deden ruim 80,8 miljoen passagiers Heathrow aan, een nooit eerder bereikt aantal. Door de grote vervoersstromen zat de luchthaven al jaren aan haar maximale capaciteit qua infrastructuur. Vooral het aantal van twee start- en landingsbanen was te laag om verdere groei te accommoderen.

De plannen voor een derde baan zijn ouder dan die van de Brexit, maar de twee fenomenen lijken wel op elkaar: telkens als er een besluit lijkt te zijn genomen, komt er toch weer een appeal en volgt een andere uitkomst.

Overruled
In februari 2020 bepaalde een rechter dat de aanleg van de derde baan tegen klimaatafspraken inging en sprak een verbod uit. Maar woensdag overrulede de hoogste rechtbank van het land, de Supreme Court, dit en bepaalde dat die uitbreiding er toch mag komen. Dit zou wel eens de  definitieve stap kunnen zijn, al is er een ding zeker rond de derde baan op Heathrow en dat is dat het nooit zeker is, tot de aanleg is voltooid.

Het private luchthavenbedrijf is ver gevorderd met de logistieke planning voor de derde baan, waarvoor een locatie is gevonden (zie kaart hierboven; de bovenste baan is runway 3) en waarvan ook de financiering is geregeld. De hele operatie gaat een geschatte 15 miljard euro kosten. Het zal nog jaren duren tot de oplevering. Heathrow schat nu dat alles in 2030 klaar is en rekent erop dat de markt dan hersteld zal zijn van corona.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Reisadvies BZ druk bezocht

Reisadvies BZ druk bezocht

20/01/2021

De overheidssite met reisadvies is in 2020 bijna 90 miljoen keer geraadpleegd, tegenover 3,25 miljoen een jaar eerder. Dit zei demissionair minister van Buitenlandse Zaken Blok woensdag tijdens een digitale…

Istanbul grootste hub in 2020

Istanbul grootste hub in 2020

19/01/2021

Istanbul Airport was in 2020 de grootste hub van Europa, gemeten in passagiersaantallen. Of beter gezegd: de Turkse luchthaven slonk het minst van allemaal: min 55 procent. Gemiddeld kromp de…

Vaccinatiecampagne Emirates 

Vaccinatiecampagne Emirates 

18/01/2021

Emirates is maandag begonnen met het vaccineren van het eigen personeel, in samenwerking met de gezondheidsautoriteiten. Inentingen in de Verenigde Arabische Emiraten gingen in december van start. Bij Emirates wordt…

Alleen short haul Norwegian

Alleen short haul Norwegian

16/01/2021

Norwegian vliegt voortaan alleen nog short haul binnen Europa. De ruim duizend werknemers in de UK die voor de long haul werkten, krijgen ontslag. Of de Noorse low-cost-carrier op deze…

Extra test uit UK nu verplicht

Extra test uit UK nu verplicht

15/01/2021

Vanaf heden dient iedereen, ook airline crew, die per vliegtuig in Nederland arriveert vanuit het Verenigd Koninkrijk en Ierland naast een PCR vlak voor vertrek tevens een antigeentest te hebben…