Home / Luchthavens / Heathrow mag toch uitbreiden

Heathrow mag toch uitbreiden

Heathrow mag toch uitbreiden

Heathrow mag een derde runway aanleggen. De besluiten hierover gaan op en neer: begin dit jaar mocht het niet vanwege het klimaat, nu weer wel. Overigens is er momenteel nauwelijks verkeer op de Londense luchthaven, maar het bedrijf rekent op herstel na corona en heeft de extra baan dan nodig.

Heathrow (LHR) was voor de pandemie jarenlang de grootste luchthaven van Europa, met vooral een groot intercontinentaal netwerk. Daar is sinds maart/april weinig van overgebleven. Het herstel van afgelopen zomer heeft zich niet doorgezet. In november lag het aantal passagiers 88 procent lager dan dezelfde maand vorig jaar.

Over heel 2019 deden ruim 80,8 miljoen passagiers Heathrow aan, een nooit eerder bereikt aantal. Door de grote vervoersstromen zat de luchthaven al jaren aan haar maximale capaciteit qua infrastructuur. Vooral het aantal van twee start- en landingsbanen was te laag om verdere groei te accommoderen.

De plannen voor een derde baan zijn ouder dan die van de Brexit, maar de twee fenomenen lijken wel op elkaar: telkens als er een besluit lijkt te zijn genomen, komt er toch weer een appeal en volgt een andere uitkomst.

Overruled
In februari 2020 bepaalde een rechter dat de aanleg van de derde baan tegen klimaatafspraken inging en sprak een verbod uit. Maar woensdag overrulede de hoogste rechtbank van het land, de Supreme Court, dit en bepaalde dat die uitbreiding er toch mag komen. Dit zou wel eens de  definitieve stap kunnen zijn, al is er een ding zeker rond de derde baan op Heathrow en dat is dat het nooit zeker is, tot de aanleg is voltooid.

Het private luchthavenbedrijf is ver gevorderd met de logistieke planning voor de derde baan, waarvoor een locatie is gevonden (zie kaart hierboven; de bovenste baan is runway 3) en waarvan ook de financiering is geregeld. De hele operatie gaat een geschatte 15 miljard euro kosten. Het zal nog jaren duren tot de oplevering. Heathrow schat nu dat alles in 2030 klaar is en rekent erop dat de markt dan hersteld zal zijn van corona.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…