Home / Luchthavens / Heathrow mag toch uitbreiden

Heathrow mag toch uitbreiden

Heathrow mag toch uitbreiden

Heathrow mag een derde runway aanleggen. De besluiten hierover gaan op en neer: begin dit jaar mocht het niet vanwege het klimaat, nu weer wel. Overigens is er momenteel nauwelijks verkeer op de Londense luchthaven, maar het bedrijf rekent op herstel na corona en heeft de extra baan dan nodig.

Heathrow (LHR) was voor de pandemie jarenlang de grootste luchthaven van Europa, met vooral een groot intercontinentaal netwerk. Daar is sinds maart/april weinig van overgebleven. Het herstel van afgelopen zomer heeft zich niet doorgezet. In november lag het aantal passagiers 88 procent lager dan dezelfde maand vorig jaar.

Over heel 2019 deden ruim 80,8 miljoen passagiers Heathrow aan, een nooit eerder bereikt aantal. Door de grote vervoersstromen zat de luchthaven al jaren aan haar maximale capaciteit qua infrastructuur. Vooral het aantal van twee start- en landingsbanen was te laag om verdere groei te accommoderen.

De plannen voor een derde baan zijn ouder dan die van de Brexit, maar de twee fenomenen lijken wel op elkaar: telkens als er een besluit lijkt te zijn genomen, komt er toch weer een appeal en volgt een andere uitkomst.

Overruled
In februari 2020 bepaalde een rechter dat de aanleg van de derde baan tegen klimaatafspraken inging en sprak een verbod uit. Maar woensdag overrulede de hoogste rechtbank van het land, de Supreme Court, dit en bepaalde dat die uitbreiding er toch mag komen. Dit zou wel eens de  definitieve stap kunnen zijn, al is er een ding zeker rond de derde baan op Heathrow en dat is dat het nooit zeker is, tot de aanleg is voltooid.

Het private luchthavenbedrijf is ver gevorderd met de logistieke planning voor de derde baan, waarvoor een locatie is gevonden (zie kaart hierboven; de bovenste baan is runway 3) en waarvan ook de financiering is geregeld. De hele operatie gaat een geschatte 15 miljard euro kosten. Het zal nog jaren duren tot de oplevering. Heathrow schat nu dat alles in 2030 klaar is en rekent erop dat de markt dan hersteld zal zijn van corona.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….