Home / Luchthavens / Heathrow mag toch uitbreiden

Heathrow mag toch uitbreiden

Heathrow mag toch uitbreiden

Heathrow mag een derde runway aanleggen. De besluiten hierover gaan op en neer: begin dit jaar mocht het niet vanwege het klimaat, nu weer wel. Overigens is er momenteel nauwelijks verkeer op de Londense luchthaven, maar het bedrijf rekent op herstel na corona en heeft de extra baan dan nodig.

Heathrow (LHR) was voor de pandemie jarenlang de grootste luchthaven van Europa, met vooral een groot intercontinentaal netwerk. Daar is sinds maart/april weinig van overgebleven. Het herstel van afgelopen zomer heeft zich niet doorgezet. In november lag het aantal passagiers 88 procent lager dan dezelfde maand vorig jaar.

Over heel 2019 deden ruim 80,8 miljoen passagiers Heathrow aan, een nooit eerder bereikt aantal. Door de grote vervoersstromen zat de luchthaven al jaren aan haar maximale capaciteit qua infrastructuur. Vooral het aantal van twee start- en landingsbanen was te laag om verdere groei te accommoderen.

De plannen voor een derde baan zijn ouder dan die van de Brexit, maar de twee fenomenen lijken wel op elkaar: telkens als er een besluit lijkt te zijn genomen, komt er toch weer een appeal en volgt een andere uitkomst.

Overruled
In februari 2020 bepaalde een rechter dat de aanleg van de derde baan tegen klimaatafspraken inging en sprak een verbod uit. Maar woensdag overrulede de hoogste rechtbank van het land, de Supreme Court, dit en bepaalde dat die uitbreiding er toch mag komen. Dit zou wel eens de  definitieve stap kunnen zijn, al is er een ding zeker rond de derde baan op Heathrow en dat is dat het nooit zeker is, tot de aanleg is voltooid.

Het private luchthavenbedrijf is ver gevorderd met de logistieke planning voor de derde baan, waarvoor een locatie is gevonden (zie kaart hierboven; de bovenste baan is runway 3) en waarvan ook de financiering is geregeld. De hele operatie gaat een geschatte 15 miljard euro kosten. Het zal nog jaren duren tot de oplevering. Heathrow schat nu dat alles in 2030 klaar is en rekent erop dat de markt dan hersteld zal zijn van corona.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…