Home / Luchthavens / Heathrow breidt uit, tenzij…

Heathrow breidt uit, tenzij…

Heathrow breidt uit, tenzij…

Het Britse Lagerhuis heeft gisteren met grote meerderheid een derde baan voor Heathrow goedgekeurd. Zeker is de uitbreiding nog niet: de burgemeester van Londen en actiegroepen zijn van plan de zaak voor de rechtbank aan te vechten.

Achtereenvolgende Britse regeringen overwegen al jaren Heathrow, de drukste luchthaven van Europa, te voorzien van een derde baan. In oktober 2016 keurde het zittende kabinet van premier Theresa May de aanleg van een nieuwe runway goed, maar daarmee was de kous nog niet af. Het duurde nog twintig maanden voordat het House of Commons (het Lagerhuis) kon stemmen over het plan. Gisteren was het zover: 415 volksvertegenwoordigers stemden voor, 119 tegen. Veel leden van de grootste oppositiepartij, Labour, gaven ook hun steun.

Weerstand
In de omgeving van Heathrow, gelegen aan de westelijke rand van Londen, is veel weerstand tegen de uitbreiding, vanwege de toename van geluid en uitstoot van broeikasgas. Behalve milieugroeperingen is ook de burgemeester van Londen, Sadiq Khan van de Labourpartij, tegen de derde baan. Khan wil de groei van de luchtvaart in zijn stad als zodanig niet stoppen, maar geeft de voorkeur aan uitbreiding elders, zoals op Gatwick.

Khan voorganger Boris Johnson (Conservative Party) was zo mogelijk nog feller tegen een vergroting van Heathrow. Johnson was burgemeester tussen 2008 en mei 2016 en zei destijds dat hij persoonlijk voor de bulldozers zou gaan liggen om de expansie van Heathrow tegen te houden.

Johnson steunde een bestaand plan om een geheel nieuwe luchthaven in de monding van de Theems te bouwen als vervanging van Heathrow. Hoewel de Thames Estuary Airport nog niet van de baan is, lijkt het project vanwege de hoge kosten en de enorme infrastructurele ingreep onhaalbaar.

Embarrassment
Boris Johnson is sinds juli 2016 minister van buitenlandse zaken in het kabinet May. Zijn opvattingen over Heathrow achtervolgen hem nog steeds, want het overgrote deel van zijn partij is vóór de derde baan. Aangezien Britse bewindslieden ook lid van het parlement blijven, moeten ze in het Lagerhuis meestemmen over moties en regeringsvoorstellen.

Minister Johnson was gisteren evenwel op bezoek in Afghanistan en kon zodoende niet zijn stem uitbrengen. Het bespaarde hem een major embarassment: inhoudelijk blijft hij tegen de derde baan voor Heathrow, maar een lid van het kabinet wordt niet geacht zich tegen de eigen regering te keren.

John Holland-Kaye, de CEO van Heathrow airport, prees de uitslag gisteren. ‘Het parlement heeft aan een debat van vijftig jaar een einde gemaakt,’ zei hij in een verklaring. ‘De uitbreiding van Heathrow gaat door.’ De geraamde kosten bedragen 14 miljard pond (15,9 miljard euro). Heathrow gaat ervan uit – vertraging door rechtszaken niet meegerekend – dat de aanleg in 2021 kan beginnen, met een verwachte oplevering vijf jaar later.

Acht jaar behelpen
Dit betekent ook dat Heathrow zich nog ten minste acht jaar moet behelpen met de twee bestaande banen die een maximale aantal van rond de 480.000 vliegbewegingen per jaar kunnen verwerken. Met een derde baan groeit de capaciteit naar 700.000 starts en landingen.

Heathrow groeide ondanks het maximale baangebruik de afgelopen jaren in passagiersaantallen wel door, van 68 miljoen in 2007 naar 78 miljoen in 2017 doordat airlines grotere vliegtuigen inzetten en de bezettingsgraad is gestegen. Zo zijn er elke dag vijftig vluchten met de Airbus A380, door negen verschillende airlines.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…