Home / Luchthavens / Heathrow breidt uit, tenzij…

Heathrow breidt uit, tenzij…

Heathrow breidt uit, tenzij…

Het Britse Lagerhuis heeft gisteren met grote meerderheid een derde baan voor Heathrow goedgekeurd. Zeker is de uitbreiding nog niet: de burgemeester van Londen en actiegroepen zijn van plan de zaak voor de rechtbank aan te vechten.

Achtereenvolgende Britse regeringen overwegen al jaren Heathrow, de drukste luchthaven van Europa, te voorzien van een derde baan. In oktober 2016 keurde het zittende kabinet van premier Theresa May de aanleg van een nieuwe runway goed, maar daarmee was de kous nog niet af. Het duurde nog twintig maanden voordat het House of Commons (het Lagerhuis) kon stemmen over het plan. Gisteren was het zover: 415 volksvertegenwoordigers stemden voor, 119 tegen. Veel leden van de grootste oppositiepartij, Labour, gaven ook hun steun.

Weerstand
In de omgeving van Heathrow, gelegen aan de westelijke rand van Londen, is veel weerstand tegen de uitbreiding, vanwege de toename van geluid en uitstoot van broeikasgas. Behalve milieugroeperingen is ook de burgemeester van Londen, Sadiq Khan van de Labourpartij, tegen de derde baan. Khan wil de groei van de luchtvaart in zijn stad als zodanig niet stoppen, maar geeft de voorkeur aan uitbreiding elders, zoals op Gatwick.

Khan voorganger Boris Johnson (Conservative Party) was zo mogelijk nog feller tegen een vergroting van Heathrow. Johnson was burgemeester tussen 2008 en mei 2016 en zei destijds dat hij persoonlijk voor de bulldozers zou gaan liggen om de expansie van Heathrow tegen te houden.

Johnson steunde een bestaand plan om een geheel nieuwe luchthaven in de monding van de Theems te bouwen als vervanging van Heathrow. Hoewel de Thames Estuary Airport nog niet van de baan is, lijkt het project vanwege de hoge kosten en de enorme infrastructurele ingreep onhaalbaar.

Embarrassment
Boris Johnson is sinds juli 2016 minister van buitenlandse zaken in het kabinet May. Zijn opvattingen over Heathrow achtervolgen hem nog steeds, want het overgrote deel van zijn partij is vóór de derde baan. Aangezien Britse bewindslieden ook lid van het parlement blijven, moeten ze in het Lagerhuis meestemmen over moties en regeringsvoorstellen.

Minister Johnson was gisteren evenwel op bezoek in Afghanistan en kon zodoende niet zijn stem uitbrengen. Het bespaarde hem een major embarassment: inhoudelijk blijft hij tegen de derde baan voor Heathrow, maar een lid van het kabinet wordt niet geacht zich tegen de eigen regering te keren.

John Holland-Kaye, de CEO van Heathrow airport, prees de uitslag gisteren. ‘Het parlement heeft aan een debat van vijftig jaar een einde gemaakt,’ zei hij in een verklaring. ‘De uitbreiding van Heathrow gaat door.’ De geraamde kosten bedragen 14 miljard pond (15,9 miljard euro). Heathrow gaat ervan uit – vertraging door rechtszaken niet meegerekend – dat de aanleg in 2021 kan beginnen, met een verwachte oplevering vijf jaar later.

Acht jaar behelpen
Dit betekent ook dat Heathrow zich nog ten minste acht jaar moet behelpen met de twee bestaande banen die een maximale aantal van rond de 480.000 vliegbewegingen per jaar kunnen verwerken. Met een derde baan groeit de capaciteit naar 700.000 starts en landingen.

Heathrow groeide ondanks het maximale baangebruik de afgelopen jaren in passagiersaantallen wel door, van 68 miljoen in 2007 naar 78 miljoen in 2017 doordat airlines grotere vliegtuigen inzetten en de bezettingsgraad is gestegen. Zo zijn er elke dag vijftig vluchten met de Airbus A380, door negen verschillende airlines.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

09/07/2019

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode. Tijdens een symposium in…