Home / Luchthavens / Grote reorganisatie Schiphol 

Grote reorganisatie Schiphol 

Grote reorganisatie Schiphol 

Schiphol voert momenteel een reorganisatie door, waarbij een nog onbekend aantal mensen weg zal moeten. In de toplaag is al gesneden. Het bedrijf blijft intussen samenwerken met de luchthavens van Parijs.

Door de corona-crisis is het grootste deel van het verkeer op Schiphol sinds april weggevaagd – in september was de neergang, in passagiersaantallen gerekend, bijna 80 procent. Snel herstel van de markt zit niet in de lucht zolang het virus niet onder controle is of er een vaccin bestaat.

Het luchthavenbedrijf zegt inmiddels een eerste fase te hebben afgerond van een reorganisatie die bestond uit “het aanpassen van de top- en organisatiestructuur.” Per begin deze maand zijn enkele afdelingen samengevoegd en is het aantal directiefuncties met een kwart verminderd. Enkele bestuurders zullen Schiphol verlaten, onder wie Maaike van der Windt, tot voor kort directeur aviation marketing cargo and customer experience.

“Schiphol streeft ernaar om de totale bedrijfslasten met ongeveer 20-25 procent te verlagen in 2021 en 2022,” zegt het bedrijf. “De kostenbesparingen zullen op alle onderdelen van de bedrijfslasten worden gerealiseerd, ook op diensten en contracten. Dit zal echter ook betekenen dat het aantal banen binnen de Schiphol Group zal afnemen.” De directie heeft de centrale ondernemingsraad om advies gevraagd over de organisatorische aanpassingen en met de vakbonden zal een sociaal plan worden opgesteld.

Tweede fase
De tweede fase, die nu gaande is, “zal in het teken staan van het verder vormgeven van de vernieuwde organisatie,” zegt Schiphol. “De impact op de werkgelegenheid is nog onzeker, maar verwacht wordt dat het zal gaan om enkele honderden functies op het totale personeelsbestand van ongeveer 3.000.” Tot de Schiphol Group behoren behalve de mainport ook Rotterdam The Hague Airport, Lelystad en Eindhoven Airport (voor 51 procent).

Op de luchthavens werken veel meer mensen dan 3.000, in dienst van airlines, de horeca, retail en toeleveranciers. Voor alle sectoren geldt dat zij sinds maart door staatssubsidie (NOW) overeind worden gehouden, maar deze hulp is eindig.

ADP
Intussen blijven de Groupe ADP (Aéroports de Paris ADP) en de Royal Schiphol Group samenwerken. De Hublink van de twee groepen, een alliantie die sinds 2008 bestaat, is nu verlengd tot 30 november 2021, zo heeft Schiphol donderdag bekendgemaakt.

De airport-groepen hebben tevens een wederzijds belang van 8 procent in elkaar. Terwijl Schiphol voor 92 procent in handen is van de Nederlandse overheid is ADP beursgenoteerd. De Franse staat heeft evenwel een controlerend belang van 50,6 procent in ADP.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM wil commitment bonden

KLM wil commitment bonden

30/10/2020

KLM heeft de vakbonden ‘dringend’ gevraagd een ‘commitment clausule’ te tekenen waarin ze akkoord gaan met langer durende bezuinigingen dan eerder was afgesproken. Zaterdag 31 oktober zal minister van Financiën…

Spoedoverleg bij KLM

Spoedoverleg bij KLM

30/10/2020

De directie van KLM voert vrijdag spoedoverleg met de bonden, aangezien het ingediende steunplan mogelijk wordt verworpen in Den Haag. KLM moet van de regering dieper snijden in de kosten,…

Megaverlies Air France-KLM 

Megaverlies Air France-KLM 

30/10/2020

Air France-KLM heeft over het derde kwartaal een nettoverlies geleden van bijna 1,7 miljard euro, zo heeft het bedrijf vrijdag voorbeurs bekendgemaakt. Q3 was wel beter dan Q2, maar in…

GBTA koopt ACTE-geheimen

GBTA koopt ACTE-geheimen

29/10/2020

GBTA wil de intellectuele eigendommen van het failliete ACTE, waaronder merknamen, software, knowhow en handelsgeheimen overnemen. Daaronder valt ook de opzet van educatieve sessies die ACTE organiseerde. Op papier komt…