Home / Luchthavens / Groen licht voor Lelystad

Groen licht voor Lelystad

Groen licht voor Lelystad

Lelystad Airport heeft vandaag officieel groen licht gekregen voor uitbreiding. De Raad van State heeft het plan goedgekeurd voor verlenging van de baan en de bouw van een nieuwe terminal. Alle bezwaarschriften zijn afgewezen.

Schiphol, de eigenaar van Lelystad Airport, wilde vanaf april 2018 de vergrote luchthaven in de Flevopolder in gebruik nemen, maar dit is inmiddels uitgesteld met een jaar. De vertraging heeft niets te maken met de infrastructuur – die had op tijd klaar kunnen zijn, maar de luchtverkeersleiding zegt meer tijd nodig te hebben.

Vogels
De afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft het besluit over de uitbreiding genomen en er is geen beroep meer mogelijk. Eerder hadden de Vogelbescherming en enkele omwonenden bezwaar aangetekend tegen het bestemmingsplan voor de luchthaven, maar de Raad van State heeft deze bezwaren  ongegrond verklaard.

Schiphol zegt in een reactie ‘verheugd’ te zijn. “‘Schiphol Group heeft vandaag kennis genomen van de uitspraak van de Raad van State. Dit schept duidelijkheid over de verdere ontwikkeling van Lelystad Airport. De reeds gestarte bouw-werkzaamheden, bestaande uit de realisatie van de start- en landingsbaan, taxibanen, vliegtuig-opstelplaatsen en parkeerplaatsen kunnen nu volgens plan worden voortgezet. Dit is positief nieuws voor de luchtvaartsector in Nederland.”

Middelgroot luchtveerkeer
De huidige verharde baan is met een lengte van 1.250 meter alleen geschikt voor kleinere vliegtuigen. Met een verlenging naar 2.700 meter en een verbreding van 30 meter naar 45 meter kunnen er ook Boeing 737’s en Airbus A320’s starten en landen, het zogenoemde ‘middelgroot luchtverkeer’. Het doel is om Lelystad te gebruiken als overflow van Schiphol, dat in aantal vliegbewegingen bijna aan de grens van het maximaal toegestane aantal (500.000 per jaar) zit.

Lelystad zou moeten doorgroeien naar 45.000 vliegtuigbewegingen per jaar en vooral vluchten moeten overnemen van Schiphol die niet mainport-gebonden zijn aan netwerk-carriers zoals KLM. Prijsvechters als Transavia en Ryanair hebben al aangegeven wel van Lelystad gebruik te willen maken, als de Schiphol Group met een aantrekkelijk tarief voor de havengelden komt.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….