Home / Luchthavens / Rotterdam Airport wil groeien

Rotterdam Airport wil groeien

Rotterdam Airport wil groeien

Rotterdam The Hague Airport (RTM) heeft grote groeiplannen. Onder directeur Ron Louwerse, die vorige maand aantrad, wil de luchthaven het aantal passagiers verdubbelen in tien jaar tijd naar ongeveer drie miljoen. Louwerse wil de nu bestaande terminal als vertrekhal gaan gebruiken en een nieuwe aankomsthal bouwen. Ook wil de directie uitbreiding van het aantal bestemmingen.

RTM presenteerde dinsdag de resultaten van onderzoek naar de effecten op economie en milieu van verdere ontwikkeling van de luchthaven. Deze rapportages zijn nodig om een nieuw luchthavenbesluit van de overheid te verkrijgen, waarin onder meer het aantal toegestane vliegbewegingen wordt vastgelegd. “De luchthaven streeft naar een nieuwe balans tussen economische aspecten en het milieu,” zegt Rotterdam The Hague in een verklaring.

In een Milieu Effect Rapportage (MER) zijn de gevolgen van geluid en emissies in kaart gebracht. De economische impact van vergroting van de luchthaven is in een tweede rapport vastgelegd. Hierbij gaat het onder meer om de verwachte toename van de werkgelegenheid, de spin-off voor de regio en het vestigingsklimaat voor (buitenlandse) bedrijven of instellingen in de regio.

Omdat er ook weerstand tegen de uitbreiding bestaat onder omwonenden, milieuorganisaties en andere belanghebbenden komt er een onafhankelijke informateur die de verschillende partijen bij elkaar moet brengen. Tegen Radio Rijnmond noemde een woordvoerder van actiegroep Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast de plannen “onacceptabel” omdat het nachtrust van de omwonenden zou verstoren.

Rotterdam The Hague Airport zelf wijst erop dat er helemaal geen nachtvluchten zijn (tussen 23.00 en 07.00 uur) op de luchthaven en dat die er ook niet zullen komen. Uitzonderingen vormen vluchten die worden uitgevoerd met toestellen van de regering en het koninklijk huis of de inzet van vliegtuigen bij calamiteiten. In de praktijk komt dit slechts enkele keren per jaar voor.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…