Home / Luchthavens / ‘Groei Schiphol niet per se goed voor de hele economie’

‘Groei Schiphol niet per se goed voor de hele economie’

‘Groei Schiphol niet per se goed voor de hele economie’

Het economisch belang van Schiphol wordt overschat en meer luchtvaart betekent niet per se meer werk voor heel Nederland. Dit schrijft onderzoeksbureau CE Delft in een rapport, geschreven in opdracht van de gemeente Aalsmeer.

Moet de luchtvaart groeien om onze welvaart te behouden? Een kritische analyse van veelgehoorde argumenten heet de rapportage van het onafhankelijke Delftse instituut. Het onderzoek is uitgevoerd op basis van academische literatuur, economische analyses en vergelijkingen met andere luchthavens.

“Claims over het economische belang van de luchtvaartsector zijn veelal gebaseerd op overschattingen van de toegevoegde waarde en werkgelegenheid. Deze worden vaak groter voorgesteld dan ze daadwerkelijk zijn. Bovendien kan niet zomaar geconcludeerd worden dat meer luchtvaart resulteert in meer werkgelegenheid en een groter Bruto Binnenlands Product,” aldus het rapport.

Luchtvaartnota
In het rapport staat voorts: “De Nederlandse luchtvaart bevindt zich in een cruciale fase. De regering bereidt een luchtvaartnota voor die beoogt aan te geven hoe de luchtvaart zich de komende dertig jaar kan ontwikkelen in balans met andere belangen zoals veiligheid, duurzaamheid en leefbaarheid. De opening van luchthaven Lelystad is reeds enkele malen uitgesteld en er doemen nieuwe problemen op met de stikstofuitstoot.”

“Voor Eindhoven is een advies gegeven om de geluidsoverlast aanzienlijk te beperken en het aantal vluchten niet uit te breiden.Tegelijkertijd loopt Schiphol tegen capaciteitsgrenzen aan en is op 5 juli 2019 besloten dat Schiphol vanaf 2021 voorwaardelijk mag groeien tot maximaal 540.000 vluchten, mits de hinder voor de omwonenden aantoonbaar afneemt.”

Effect vliegtaks
De onderzoekers keken ook naar de effecten van de Nederlandse vliegtaks, die per 1 januari is ingevoerd. “Op dit moment wordt slechts een deel van de externe kosten die samenhangen met de CO2-uitstoot van de luchtvaart in de prijs van vliegen verwerkt,” zo staat in het rapport. “Andere externe kosten, bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid, worden in het geheel niet meegenomen. In vergelijking met het wegverkeer draagt de luchtvaart aanzienlijk minder bij aan de externe  kosten. Het idee dat de luchtvaart een ‘melkkoe’ is, is daarom niet correct.”

Ook andere marktmechanismen, zoals het Emission Trading Scheme (ETS) van de Europese Unie en CORSIA, van de wereldburgerluchtvaartorganisatie ICAO kennen ‘lagere prijzen dan economisch efficiënt zou zijn’ stelt CE Delft. “Als gevolg hiervan ontstaat een marktfalen met een te hoge vraag naar luchtvaart, en draait de maatschappij uiteindelijk op voor de kosten. Middels belastingen kan men externe kosten internaliseren en ontstaat er een financiële prikkel bij de betaler om milieueffecten te verminderen.” De onderzoekers komen tot de conclusie dat de nu bestaande vliegtaks niet hoog genoeg is, de 7,85 euro per passagier is volgens hen te laag om de externe kosten te dekken.

Foto © Schiphol

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Knorretje helpt Schiphol

Knorretje helpt Schiphol

25/09/2021

Schiphol zet ‘diervriendelijk’ geteelde varkens in, die op afgeschermd land tussen twee banen oogstresten opeten, waardoor vogels mogelijk zullen wegblijven. Het gaat om een proef. De luchthaven werkt in het…

TMC Lola opgedoekt

TMC Lola opgedoekt

23/09/2021

Lola, een Amerikaanse TMC die in 2015 werd opgericht, heeft de stekker uit de eigen operatie getrokken. De corporate klanten zijn inmiddels ondergebracht bij partner Amex GBT. Officieel spreekt Lola…