Home / Luchthavens / Gelderland wil nog eens vier jaar uitstel Lelystad Airport

Gelderland wil nog eens vier jaar uitstel Lelystad Airport

Gelderland wil nog eens vier jaar uitstel Lelystad Airport

Gelderland eist dat Lelystad Airport pas open gaat als er geen lage vliegroutes meer bestaan, na 2024. Uit een brief van Gedeputeerde Staten blijkt dat de provincie de toezeggingen uit Den Haag op dit punt niet vertrouwt.

Lelystad Airport zou volgens de laatste planning, na enkele malen van uitstel, in april 2020 opengaan. Omdat een herindeling van het Nederlandse luchtruim op dat moment nog niet gereed is, moeten vliegtuigen in elk geval tot eind 2023 langer dan normaal op lage hoogte blijven in Oost- en Noord-Nederland, om het verkeer van Schiphol niet te storen, met extra geluidsoverlast als gevolg.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) verzekerde eerder dat vanaf 2024 de overlast voorbij zal zijn en leek daarmee de betrokken regio’s te kunnen paaien. Ze schreef op 1 oktober een brief aan Gedeputeerde Staten (GS) van Gelderland, waarin staat dat de laagvliegroutes vanaf 2024 plaatsmaken voor een ‘definitief ontwerp’ van het luchtruim.

Harde garanties
GS in Arnhem vindt de uitleg van de minister te vaag. ‘Een harde garantie dat de laagvliegroutes per 2024 verleden tijd zijn, is er niet,’ staat in een schrijven aan de Provinciale Staten. GS stelt dat Lelystad Airport onder deze voorwaarden niet vóór 2024 open kan gaan.

Lelystad, onderdeel van de Schiphol Group, moet n de plannen dienen als overloop van de mainport en zou vooral vakantievluchten moeten accommoderen. Het eerste jaar zou het gaan om 4.000 vliegbewegingen, oplopend over een lange periode naar 45.000.

Schiphol zelf zit inmiddels aan de limiet van 500.000 vliegbewegingen die is afgesproken aan de Alderstafel, nu Omgevingsraad Schiphol (ORS) genoemd. Pas vanaf november 2020 mag Schiphol mogelijk weer groeien, in aantallen vluchten, mits hierover binnen de ORS een akkoord wordt gesloten.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM koopt Jet Airways uit

KLM koopt Jet Airways uit

17/01/2020

Jet Airways wil haar activiteiten en bezittingen op Schiphol verkopen aan KLM. Het gaat onder meer om kantoorruimte, een Boeing 777-300ER en marketing van de failliete Indiase carrier. KLM aast…

APG bestaat vijftig jaar

APG bestaat vijftig jaar

16/01/2020

APG Air Agencies viert deze maand haar 50-jarig bestaan. APG is een mondiale organisatie van general sales agents voor airlines. Van de ongeveer duizend maatschappijen die er bestaan, zijn 170…

AA zet Boeing 787 in ex AMS

AA zet Boeing 787 in ex AMS

16/01/2020

American Airlines is begonnen met het inzetten van de Boeing 787-8 Dreamliner van Amsterdam naar de hub in Philadelphia (PHL). De introductie betekent een toename van de capaciteit met ruim…