Home / Luchthavens / Gelderland wil nog eens vier jaar uitstel Lelystad Airport

Gelderland wil nog eens vier jaar uitstel Lelystad Airport

Gelderland wil nog eens vier jaar uitstel Lelystad Airport

Gelderland eist dat Lelystad Airport pas open gaat als er geen lage vliegroutes meer bestaan, na 2024. Uit een brief van Gedeputeerde Staten blijkt dat de provincie de toezeggingen uit Den Haag op dit punt niet vertrouwt.

Lelystad Airport zou volgens de laatste planning, na enkele malen van uitstel, in april 2020 opengaan. Omdat een herindeling van het Nederlandse luchtruim op dat moment nog niet gereed is, moeten vliegtuigen in elk geval tot eind 2023 langer dan normaal op lage hoogte blijven in Oost- en Noord-Nederland, om het verkeer van Schiphol niet te storen, met extra geluidsoverlast als gevolg.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) verzekerde eerder dat vanaf 2024 de overlast voorbij zal zijn en leek daarmee de betrokken regio’s te kunnen paaien. Ze schreef op 1 oktober een brief aan Gedeputeerde Staten (GS) van Gelderland, waarin staat dat de laagvliegroutes vanaf 2024 plaatsmaken voor een ‘definitief ontwerp’ van het luchtruim.

Harde garanties
GS in Arnhem vindt de uitleg van de minister te vaag. ‘Een harde garantie dat de laagvliegroutes per 2024 verleden tijd zijn, is er niet,’ staat in een schrijven aan de Provinciale Staten. GS stelt dat Lelystad Airport onder deze voorwaarden niet vóór 2024 open kan gaan.

Lelystad, onderdeel van de Schiphol Group, moet n de plannen dienen als overloop van de mainport en zou vooral vakantievluchten moeten accommoderen. Het eerste jaar zou het gaan om 4.000 vliegbewegingen, oplopend over een lange periode naar 45.000.

Schiphol zelf zit inmiddels aan de limiet van 500.000 vliegbewegingen die is afgesproken aan de Alderstafel, nu Omgevingsraad Schiphol (ORS) genoemd. Pas vanaf november 2020 mag Schiphol mogelijk weer groeien, in aantallen vluchten, mits hierover binnen de ORS een akkoord wordt gesloten.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…