Home / Luchthavens / Geen akkoord over Schiphol door onduidelijkheid Lelystad

Geen akkoord over Schiphol door onduidelijkheid Lelystad

Geen akkoord over Schiphol door onduidelijkheid Lelystad

De Omgevingsraad Schiphol (ORS) is het intern nog niet eens geworden over de groei van de luchthaven na 2020. De bedoeling was om er vóór de Kerst uit te zijn, maar onduidelijkheid over de positie van Lelystad is het knelpunt.

De voorzitter van het overleg, Hans Alders, heeft dit vandaag meegedeeld. Binnen de ORS zijn alle stakeholders vertegenwoordigd die met Schiphol te maken hebben: de luchtvaartsector, overheden, bewoners en brancheorganisaties.

In het Aldersakkoord – de voorloper van de ORS – uit 2008 werd een maximum aantal vliegbewegingen van 500.000 per jaar, tot eind 2020, afgesproken. De partijen zouden rond het einde van de jaren 10 – nu dus –  proberen de groei vanaf 2021 vast te leggen.

Na 2021
Hoewel dit aantal van 500.000 vluchten vorig jaar al is bereikt en Schiphol op dat punt momenteel niet kan uitbreiden, is dat geen onderwerp van discussie binnen de ORS. Alles is erop gericht wat er vanaf 2021 zal gebeuren.

Binnen de raad is de afgelopen weken druk overleg gevoerd, maar de conclusie luidde vandaag dat er eerst meer duidelijkheid moet komen over de plek die Lelystad krijgt. De dependance in de Flevopolder zou volgens het oorspronkelijke plan een overloopluchthaven worden voor Schiphol, zonder een zelfstandig rol. Het aantal vliegbewegingen op Lelystad zou dan 1 op 1 in mindering kunnen worden gebracht op dat van Schiphol.

Brussel
Maar de Europese Commissie heeft voor dit overloopscenario onlangs een stokje gestoken, omdat ‘Brussel’ vreest dat dit tegen de vrije markt in gaat. Airlines zouden ook uit eigen beweging naar Lelystad moeten willen. En dus kwam VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) vorige week met een nieuwe optie: Lelystad Airport zou óók autonoom verkeer moeten kunnen aantrekken.

Behalve complicaties in de politiek (de andere regeringspartijen zijn tegen die rol) en in de omgeving van Lelystad (vrees voor meer geluidsoverlast), heeft de ministeriële missive mogelijk ook consequenties voor de mainport. Een min of meer zelfstandig Lelystad betekent dat er mogelijk minder vluchten van Schiphol zullen overgaan, zo concludeerde de ORS dezer dagen.

De raad wil daarom eerst meer duidelijkheid uit politiek Den Haag over de positie van Lelystad. Begin januari gebeurt dit wellicht. De ORS komt weer bijeen in de derde week van januari.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Pilotenstaking BA op handen

Pilotenstaking BA op handen

25/08/2019

De vakbond van piloten bij British Airways, heeft drie stakingsdagen aangekondigd, op 9, 10 en 27 september. De bond, BALPA, zegt dat het jongste loonaanbod van BA ‘onaanvaardbaar’ is. Het…

Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

25/08/2019

FNV wil dat KLM vóór 30 augustus om 12.00 uur met een nieuw bod komt voor een cao. Zo niet, dan volgen er acties, waarschuwt de vakbond. Het overleg tussen…

Qantas test ultra long haul

Qantas test ultra long haul

23/08/2019

Qantas test de komende maanden twee ultra long haul nonstop vluchten, tussen New York en Sydney en tussen Londen en Sydney, met nieuwe Boeing 787-9 Dreamliners. De Australische carrier wil…

KLM: acties dreigen om cao

KLM: acties dreigen om cao

21/08/2019

Het overleg tussen de directie van KLM en alle vakbonden over nieuwe cao’s zit muurvast. KLM zegt een ‘verbeterd voorstel’ te hebben gedaan, waar de bonden niet op in willen…