Home / Luchthavens / Geen akkoord over Schiphol door onduidelijkheid Lelystad

Geen akkoord over Schiphol door onduidelijkheid Lelystad

Geen akkoord over Schiphol door onduidelijkheid Lelystad

De Omgevingsraad Schiphol (ORS) is het intern nog niet eens geworden over de groei van de luchthaven na 2020. De bedoeling was om er vóór de Kerst uit te zijn, maar onduidelijkheid over de positie van Lelystad is het knelpunt.

De voorzitter van het overleg, Hans Alders, heeft dit vandaag meegedeeld. Binnen de ORS zijn alle stakeholders vertegenwoordigd die met Schiphol te maken hebben: de luchtvaartsector, overheden, bewoners en brancheorganisaties.

In het Aldersakkoord – de voorloper van de ORS – uit 2008 werd een maximum aantal vliegbewegingen van 500.000 per jaar, tot eind 2020, afgesproken. De partijen zouden rond het einde van de jaren 10 – nu dus –  proberen de groei vanaf 2021 vast te leggen.

Na 2021
Hoewel dit aantal van 500.000 vluchten vorig jaar al is bereikt en Schiphol op dat punt momenteel niet kan uitbreiden, is dat geen onderwerp van discussie binnen de ORS. Alles is erop gericht wat er vanaf 2021 zal gebeuren.

Binnen de raad is de afgelopen weken druk overleg gevoerd, maar de conclusie luidde vandaag dat er eerst meer duidelijkheid moet komen over de plek die Lelystad krijgt. De dependance in de Flevopolder zou volgens het oorspronkelijke plan een overloopluchthaven worden voor Schiphol, zonder een zelfstandig rol. Het aantal vliegbewegingen op Lelystad zou dan 1 op 1 in mindering kunnen worden gebracht op dat van Schiphol.

Brussel
Maar de Europese Commissie heeft voor dit overloopscenario onlangs een stokje gestoken, omdat ‘Brussel’ vreest dat dit tegen de vrije markt in gaat. Airlines zouden ook uit eigen beweging naar Lelystad moeten willen. En dus kwam VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) vorige week met een nieuwe optie: Lelystad Airport zou óók autonoom verkeer moeten kunnen aantrekken.

Behalve complicaties in de politiek (de andere regeringspartijen zijn tegen die rol) en in de omgeving van Lelystad (vrees voor meer geluidsoverlast), heeft de ministeriële missive mogelijk ook consequenties voor de mainport. Een min of meer zelfstandig Lelystad betekent dat er mogelijk minder vluchten van Schiphol zullen overgaan, zo concludeerde de ORS dezer dagen.

De raad wil daarom eerst meer duidelijkheid uit politiek Den Haag over de positie van Lelystad. Begin januari gebeurt dit wellicht. De ORS komt weer bijeen in de derde week van januari.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…