Home / Luchthavens / Geen akkoord over Schiphol door onduidelijkheid Lelystad

Geen akkoord over Schiphol door onduidelijkheid Lelystad

Geen akkoord over Schiphol door onduidelijkheid Lelystad

De Omgevingsraad Schiphol (ORS) is het intern nog niet eens geworden over de groei van de luchthaven na 2020. De bedoeling was om er vóór de Kerst uit te zijn, maar onduidelijkheid over de positie van Lelystad is het knelpunt.

De voorzitter van het overleg, Hans Alders, heeft dit vandaag meegedeeld. Binnen de ORS zijn alle stakeholders vertegenwoordigd die met Schiphol te maken hebben: de luchtvaartsector, overheden, bewoners en brancheorganisaties.

In het Aldersakkoord – de voorloper van de ORS – uit 2008 werd een maximum aantal vliegbewegingen van 500.000 per jaar, tot eind 2020, afgesproken. De partijen zouden rond het einde van de jaren 10 – nu dus –  proberen de groei vanaf 2021 vast te leggen.

Na 2021
Hoewel dit aantal van 500.000 vluchten vorig jaar al is bereikt en Schiphol op dat punt momenteel niet kan uitbreiden, is dat geen onderwerp van discussie binnen de ORS. Alles is erop gericht wat er vanaf 2021 zal gebeuren.

Binnen de raad is de afgelopen weken druk overleg gevoerd, maar de conclusie luidde vandaag dat er eerst meer duidelijkheid moet komen over de plek die Lelystad krijgt. De dependance in de Flevopolder zou volgens het oorspronkelijke plan een overloopluchthaven worden voor Schiphol, zonder een zelfstandig rol. Het aantal vliegbewegingen op Lelystad zou dan 1 op 1 in mindering kunnen worden gebracht op dat van Schiphol.

Brussel
Maar de Europese Commissie heeft voor dit overloopscenario onlangs een stokje gestoken, omdat ‘Brussel’ vreest dat dit tegen de vrije markt in gaat. Airlines zouden ook uit eigen beweging naar Lelystad moeten willen. En dus kwam VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) vorige week met een nieuwe optie: Lelystad Airport zou óók autonoom verkeer moeten kunnen aantrekken.

Behalve complicaties in de politiek (de andere regeringspartijen zijn tegen die rol) en in de omgeving van Lelystad (vrees voor meer geluidsoverlast), heeft de ministeriële missive mogelijk ook consequenties voor de mainport. Een min of meer zelfstandig Lelystad betekent dat er mogelijk minder vluchten van Schiphol zullen overgaan, zo concludeerde de ORS dezer dagen.

De raad wil daarom eerst meer duidelijkheid uit politiek Den Haag over de positie van Lelystad. Begin januari gebeurt dit wellicht. De ORS komt weer bijeen in de derde week van januari.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM koopt Jet Airways uit

KLM koopt Jet Airways uit

17/01/2020

Jet Airways wil haar activiteiten en bezittingen op Schiphol verkopen aan KLM. Het gaat onder meer om kantoorruimte, een Boeing 777-300ER en marketing van de failliete Indiase carrier. KLM aast…

APG bestaat vijftig jaar

APG bestaat vijftig jaar

16/01/2020

APG Air Agencies viert deze maand haar 50-jarig bestaan. APG is een mondiale organisatie van general sales agents voor airlines. Van de ongeveer duizend maatschappijen die er bestaan, zijn 170…

AA zet Boeing 787 in ex AMS

AA zet Boeing 787 in ex AMS

16/01/2020

American Airlines is begonnen met het inzetten van de Boeing 787-8 Dreamliner van Amsterdam naar de hub in Philadelphia (PHL). De introductie betekent een toename van de capaciteit met ruim…