Bij London Gatwick verdwijnen 600 banen, een kwart van het totaal, als gevolg van de coronacrisis. Het aantal passagiers dat in augustus via de luchthaven reisde is gedaald met 80 procent ten opzichte van vorig jaar.
Gatwick gebruikt sinds enige maanden maar één van de twee terminals. Augustus was de afgelopen jaren altijd een van de drukste maanden van het jaar. In 2020 bleef er van het verkeer een schamele 20 procent over. Omdat een snel herstel niet wordt verwacht, zegt de directie nu. in overleg te zullen gaan met de werknemers en de vakbonden over een voorgenomen reorganisatie.
Gatwick is in private handen, met het Franse bouwbedrijf Vinci als grootaandeelhouder (50,1 procent). De andere 49,9 procent zijn in handen van een consortium bestaande uit de Abu Dhabi Investment Authority, het sovereign wealth fund van Australië en twee pensioenfondsen uit de Verenigde Staten en Zuid-Korea.
Gatwick greep deze zomer al in met het snijden in de kosten, strikte controle op de kasuitgaven en het aantrekken van leningen. Ook kreeg de luchthaven, zoals veel Britse bedrijven, subsidie voor het betalen van de lonen (furlough), vergelijkbaar met de NOW in Nederland. Deze regeling loopt in oktober af en Gatwick zegt daarop vooruit te willen lopen met het plan voor het afvloeien van personeel.